Deel dit artikel
-

Rakuten koopt Amerikaanse fulfillmentspecialist

Na Japan en Europa heeft Rakuten nu ook in Amerika voet aan de grond met een eigen logistiek- en fulfillmentsysteem. Daartoe nemen de Japanners de lokale marktpartij Webgistix over.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid, houden de partijen voor zich. Het twaalf jaar oude bedrijf claimt dat het binnen twee dagen 98 procent van de Amerikaanse bevolking kan bereiken, middels samenwerkingen met FedEx, UPS en USPS. Daarmee hoopt Rakuten het fundament te leggen om een serieuze speler te worden op de thuismarkt van Amazon en eBay.

Voor de kleinere webwinkelier is dit een interessante overname over over een aantal kwartalen directe impact op zijn bedrijf kan hebben. Webgistix is een magazijn waar winkeliers delen van hun assortiment naar kunnen opsturen voor opslag. Zodra er op hun website een order binnenkomt, gaat er onder water een seintje naar het fulfilllmentcentrum welke pakjes gereed moeten worden gemaakt voor verzending. Dat ontneemt de ondernemer van logistieke beslommeringen.

Momenteel heeft Webgistix vier eigen verwerk- en verwerkcentra in de V.S.: New York, Las Vegas, Atlanta en Reno. Dat zijn grofweg de vier hoeken van het land. Het ziet ernaar uit dat de nieuwe eigenaar Rakuten zal investeren in de bouw van nieuw opslag- en verzendhuizen. Dat deed het immers ook in Duitsland nadat eerder de Franse warehousespecialist ADS werd overgenomen.

De Japanners zijn nog steeds bezig een fundament te leggen voor een groot e-commerceapparaat in Europa en Amerika. Dat apparaat moet fungeren als een winkelstraat met aan- en afvoerwegen van relevante diensten voor consument en ondernemer. De winkelier hoeft enkel zijn spullen in de schappen te leggen en te betalen voor afgenomen diensten. Rakuten wil logistiek, reclame, loyalty en mogelijk zelfs betalingen afhandelen. Om breed dienstenpakket te kunnen bieden, kocht het bedrijf in de afgelopen jaren een videotheek, e-boekwinkel (tevens fabrikant van readers), verscheidene e-commercesites en in Amerika een internetmarketingbedrijf.

De topman van Rakuten, Hiroshi Mikitani, maakte de overname gisteren bekend tijdens een openingstoespraak van een e-commercecongres in Chicago.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond