Deel dit artikel
-

Reclame-omzet Amazon: +27% naar 15 miljard, AWS hapert

Het exploiteren van reclameruimte in zijn winkels is een nieuwe groeimotor van Amazon. Clouddiensten onder AWS zien de omzetgroei in een jaar tijd halveren tot slechts dertien procent.

Zojuist publiceerde Amazon zijn financiële cijfers over het derde kwartaal en daarin wordt steeds duidelijker dat andere dynamieken dan e-commerce de groei drijven.

De knuffelafdeling AWS groeide tot een omzet van 24,2 miljard dollar en boekt een winstmarge van dertig procent. Keurige cijfers op een totaalomzet van 170 miljard dollar (+14%), maar de directie zal toch peentjes zweten. Bij Google en Microsoft ligt de groei van deze tak namelijk rond de 25 procent. Veel hoger dus. Amazon verliest aantrekkingskracht.

Waarmee het wel de markt weet te verleiden is met zijn reclamediensten. Adverteerders, zeker in het retaildomein, gaan makkelijker naar Amazon en zien Google steeds duurder worden. Onder meer door de miljarden die Temu in de markt pompt om op te vallen bij de consument. Amazon met zijn first party klantdata en transactionele omgeving levert winkeliers daadwerkelijk geïnteresseerde klanten.

Advertising groeide dan ook met 27 procent tot 14,7 miljard dollar. Winstcijfers of -marges deelt de techreus niet. De bruto winstmarge met deze nog betrekkelijk nieuwe tak van sport zou rond de zeventig procent liggen.

Minder dan de helft van Amazons omzet komt nog uit het in- en verkopen van spulletjes. Het bedrijf is geen winkel pur sang meer. Online Stores groeide met slechts negen procent to 70,5 miljard dollar omzet, oftewel 42 procent van de concernomzet.

De nettowinst kwam in het vierde kwartaal uit op 10,6 miljard dollar.

Beleggers reageren positief op Amazons cijfers en belonen de koers met een stijging van zes procent in de handel nabeurs.

Deel dit bericht

1 Reactie

Koen

Aws is toch veel groter dan Google Cloud en Microsoft Axure? Dus 13% is positief niet negatief nieuws voor Amazon! De vergelijking met 25/30% groei bij de andere organisaties klopt niet. Bovendien gaat het de stakeholders om nieuwe groei signalen vanuit de cloud en die zijn er.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond