Deel dit artikel
-

Reclamebestedingen games blijven ver achter

Nederlanders van piep tot stok besteden gemiddeld 4 uur per week aan computerspelletjes. In 2007 ging er maar 30 miljoen euro naar dit opkomende advertentiemedium. Gamen is zeker geen activiteit louter voor de jeugd, concludeert TNS Nipo.

"Nederlanders brengen per week gezamenlijk 48 miljoen uur door met het spelen van spelletjes op de mobiel, pc, console of het web. De jeugd tussen 8 en 19 jaar is verantwoordelijk voor 18 miljoen uur. Als je die groep verbreedt tot 35 jaar dan zijn zij voor 30 miljoen uur verantwoordelijk".

Zo klonken gisterenochtend de conclusies van Bart Paashuis van marktonderzoeker TNS Nipo. Hij presenteerde zijn onderzoeksresultaten tijdens Brands & Games, een eendagsconferentie die onderdeel is van de Nederlandse Game Dagen (NLGD) die nu in Utrecht gaande zijn.

TNS Nipo hield de steekproef onder ruim 5.000 respondenten uit zijn eigen bestand. Het panel wordt representatief gehouden voor de hele Nederlandse bevolking van 8 jaar en ouder, oftewel 12 miljoen man.

Meer tijd voor games dan kranten

De 4 uur computertijd betekent dat games een populairdere activiteit is dan kranten lezen. Daarvoor trekken Nederlanders gemiddeld wekelijks maar 2,9 uur voor uit. Internet krijgt ruim 7 uur aandacht, televisie 13 uur en radio 11.

Het Nationaal Gaming Onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van 20 bedrijven, onder wie adverteerders, uitgevers, mediabureaus en adverteerders. Zij hebben behoefte aan gedetailleerde marktcijfers over gaming. De onderzoeker rapporteert over leeftijdscategorieën, spelgenres, spelplatformen en de overlap daartussen. Aan de hand van deze informatie proberen die partijen in te schatten waarin ze eventueel kunnen investeren.

De sponsors van het onderzoek zien dat er nog amper in of rondom games wordt geadverteerd. In 2007 ging zo’n 30 miljoen euro van de bruto mediabestedingen naar de rubriek ‘Games’, ruim 3 miljard naar televisie op de bruto mediabestedingen op internet lagen rond de 224 miljoen euro.

Puzzelen bijzonder populair

Een van de opvallende conclusies van het onderzoek, naast de cijfers over tijdsbesteding, is dat 60 procent van de spelletjes op de pc wordt gespeeld. Van die pc-gamers speelt 51 procent puzzels. Paashuid: "Dat hebben we nog eens goed nagekeken en het klopt echt. Puzzels. Voorts speelt 39 procent advertures en strategiespellen, 30 procent doet aan brain training, 20 procent aan schietspellen en 14 procent aan online games."

Opmerkelijk genoeg blijkt 9 procent van de pc-gamers casinospellen te doen en andere games waarmee ze geld kunnen verdienen.

"Bij de consolegames", vervolgt Paashuis "staan de adventures met 51 procent bovenaan en racespellen met 39 procent op twee." Puzzelen komt op de consolemarkt maar tot 15 procent. De betrekkelijk nieuwe categorie bewegingsspellen (voornamelijk op de Nintendo Wii, (video)) scoort 13 procent. De onderzoeker: "Twintig procent van de jongeren doet bewegingsspellen."

De mobiele telefoon of iPod blijkt nog amper een platform dat men gebruikt om spelletjes te spelen. Van de 4 uur die er per persoon gemiddeld gegamed wordt, gaat 0,1 uur naar mobiel (2,9 naar pc en 0,9 naar console).

Ondanks de hype rondom virtuele wereld als Second Life en World of Warcraft blijken Nederlanders daar amper voor warm te lopen. Zes procent van de pc-gamers begeeft zich geregeld in dit soort werelden.

Komend najaar verschijnen de onderzoeksresultaten van een volgend onderzoek. Dat richt zich meer specifiek op gedragingen en sociale interactie rondóm spellen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Michael

Sorry, ik kan hier wat betreft de opmerkingen over reclamebestedingen geen touw aan vastknopen. Welke bedrag is er besteed aan reclame op games in Nederland in 2007. En waaruit blijkt dat dat ''ver achter'' ligt? Waarop dan? Vergeleken met 2006?

Erwin Boogert - Emerce

Je hebt gelijk Michael. De auteur begon uur en uro door elkaar te halen. Nu opgehelderd.

Michael

Okay, dank. Dat ''ver achter'' slaat dus op de reclamebestedingen in games t.ov. andere media ls tv en internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond