Deel dit artikel
-

Reclamebudgetten onder druk door tekorten retail

Het is niet handig reclame te maken voor producten die niet in de magazijnen of schappen liggen. Daarom vrezen kenners dat adverteerders komende tijd de hand op de knip houden en budgetten beperkt houden.

Zo luiden althans verwachtingen voor een aantal sectoren op de Amerikaanse markt. De VS heeft te kampen met problemen in de bevoorrading van winkels. Fabrieken kunnen de vraag niet aan, zeecontainers zijn duur, er zijn schepen beschikbaar en ook de capaciteit op de weg staat onder druk.

De Financial Times vroeg zich af welke impact dat op de reclamemarkt zal hebben en vroeg rond.

De slotsom is dat in elk geval de makers van speelgoed, autodealers en meubilair niet al te royaal zijn met hun reclamebudgetten. En dan meer specifiek met de middelen voor performancereclame, uitingen die direct tot meer omzet moeten leiden. Merkadvertenties houden hun waarde.

Citigroup verwacht dat Omnicom, Publicis en Interpublic een lagere organische groei vertonen in het vierde kwartaal dan vorig jaar. Desgevraagd zeggen topmanagers van die bedrijven er inderdaad rekening mee te houden, maar praktisch gezien nog onvoldoende zicht hebben op hoe eind 2021 zich zal ontvouwen.

Foto: Dan Keck (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond