Deel dit artikel
-

Reclamebureau WPP koopt onderzoeker TNS

Communicatie- en reclamebureau WPP koopt marktonderzoeker TNS voor 1,5 miljard euro. De leiding van TNS schaart zich achter het bod.

Meer dan de helft van de aandeelhouders van TNS, 61 procent, wil dat hun bedrijf wordt overgenomen door WPP. De leiding van het bedrijf raadt de andere aandeelhouders aan hun eigendomstukken te verkopen.

Dat maakten TNS en WPP gisteren bekend. Geen van beiden meldt de geplande overname op zijn site. WPP meldt enkel een procedureel feitje dat de overname faciliteert.

Het vijandige bod van WPP vertegenwoordigt een premie van 52 procent bovenop de slotkoers van 28 april. Op die dag begon de overnamestrijd rondom TNS.

Volgens de Financial Times vindt TNS nog steeds dat het bod een onderwaardering vertegenwoordigt van het bedrijf. Die houding vormt verder geen beletsel.

De Wall Street Journal rekent voor dat de onderzoeksafdelingen van TNS en WPP gezamenlijk in termen van omzet de nummer twee van de wereld zijn. Alleen Nielsen, gevestigd in Haarlem, is groter. 

In het voorjaar van 2008 maakten marktonderzoeker GfK en TNS hun voornemen bekend te willen fuseren. WPP stak daar een stokje voor door een bod op TNS uit te brengen. De beoogde fusie ging eind augustus van de baan, wat WPP vrij spel gaf.

TNS is in Nederland bekend als TNS-NIPO. WPP is hier actief met drie dozijn bedrijven, waaronder Hill & Knowlton, JWT, Ogilvy.

Bron foto: gotplaid? (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

S

WPP is geen reclamebureau.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond