Deel dit artikel
-

Reclame-uitgaven internet overstijgen tv in 2017 voor het eerst

Adverteerders geven in 2017 voor het eerst meer reclamebudget uit aan internet dan aan televisie, aldus een nieuw rapport van mediaspecialist Zenith.

Dit jaar gaat alle 36,9 procent van de reclamebudgetten naar internetreclame versus 34 procent in 2016. De totale online advertising-markt groeit met dertien procent tot 205 miljard dollar. Alle tv-budgetten bij elkaar opgeteld zijn samen 192 miljard dollar.

Bijna de helft van de online reclamegelden (45%) gaat naar zoekmachines, de betaalde links bij de zoekresultaten op desktop en mobiel.

Uit voorspellingen van Zenith blijkt dat de groei in de mondiale online budgetten afneemt (20% (2015), 17%, 13%, 12% en 10% (2019). In absolute getallen gaat het dan nog steeds op toenames van meer dan twintig miljard dollar per jaar.

Opvallend is dat Zenith die groei voor het eerst toewijst aan online reclame in stedelijke gebieden. Meer specifiek: tien steden dragen voor elf procent bij aan de groei van digitale budgetten tussen 2016 en 2019. Die steden zijn: New York, Londen, Los Angeles, Jakarta, Tokyo, Shanghai, Manila, Peking, Dallas en Houston. Eén Europese stad.

De reden hiervoor is dat inwoners van grote steden meer waard zijn voor adverteerders dan ander online publiek.

Vorig jaar gaven adverteerders 61 miljard dollar uit om inwoners en bezoekers van deze tien grote steden te bereiken. Dat wordt 69 miljard in 2019.

Het rekensommetje gaat verder. De top 50 steden zullen voor 27 procent bijdragen aan de totale groei en de top 250 voor vijftig procent. Lokaal georiënteerde online marketing is volgens de inzichten van Zenith een opkomend specialisme.

Foto: Billy Woodford (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Edward L. Figee - Universiteit Twente

Zou – indien mogelijk – graag bij dit bericht een analyse willen lezen over deze op zichzelf revolutionaire ontwikkeling. Bovendien intrigeert mij de vraag waarom de reclame-inkomsten op internet dan toch afvlakken. Kan dat – bijvoorbeeld – samenhangen met het toenemen van de irritatiefactor gezien de soms agressieve opdringerigheid van die reclame, tot in de kleinste uithoeken van iemands ‘eigen digitale wereldje’?

Brian Gerrits

Hi Edward,

Als jij het ook over de mondiale online reclame-inkomsten hebt, kan dat natuurlijk niet. Als er meer uitgegeven wordt, komt er aan de andere kant ook meer binnen. Maar ik vermoed dat je doelt op de reclame-inkomst van publishers zoals nieuwssites, blogs, etc. Zoals het artikel al zegt gaat het meeste geld naar zoekmachines en Facebook en Youtube zullen een groot deel van display innemen. Als die voor de meeste groei zorgen, kan het goed zijn dat er juist minder geld naar zogeheten publishing websites gaat.

Dit staat ook in het onderzoeksverslag van Zenith:
Display is the fastest-growing internet sub-category, with 15% annual growth forecast to 2019.
Here we include traditional display (such as banners), online video and social media. All three
types of display have benefited from the transition to programmatic buying, which allows
agencies to target audiences more efficiently and more effectively, with personalised creative.
Traditional display shrank 6.1% in 2016, but we now think that decline is unlikely to be repeated in
the near future, and forecast 5% annual growth to 2019. Meanwhile we predict that online video
advertising will grow by 17% a year on average between 2016 and 2019, while social media will
grow by 20% a year.

Daley Post

Is er op een mogelijkheid te berekenen wat de effectiviteit van des betreffende reclame is, gebaseerd op doelgroep. Om vast te kunnen stellen wat meer effect heeft op de doelgroep, internet of tv. Ik was namelijk aan het zoeken voor een onderzoek hoeveel % van de consument die de reclame bereikt er ook daadwerkelijk gebruik van maakt, om dit als richtlijn te kunnen gebruiken. Dit is helaas niet te vinden, wellicht hebben jullie daar meer informatie over?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond