Deel dit artikel
-

Recommerce: de hobbels en kansen van circulaire verkoopmodellen

Steeds meer retailers en merken zijn bezig met het verhandelen van gebruikte producten, ofwel recommerce. Van Zalando tot Decathlon en van Ikea tot Rolex. Wat zijn de motivaties, de kansen en de uitdagingen? Kan het uit? En welke kant gaat het op? “De vraag of klanten iets te verkopen hebben, wordt standaard in elke customer journey.”

In 2021 ging er 75 miljard euro om in de online verkoop van tweedehandsproducten, becijferde Cross-Border Commerce Europe onlangs. Dat komt neer op tien procent van de totale online consumentenbestedingen in Europa. Het bedrag loopt op tot 120 miljard euro in 2025, als van elke zeven euro online er één wordt uitgegeven aan tweedehands artikelen. Let wel: Cross-Border Commerce Europe kijkt alleen naar de bestedingen op marketplaces als eBay, Vinted en Back Market. Zulke platforms zijn de aanjagers van online tweedehandsverkoop, maar er zijn meer plekken waar gebruikte artikelen van eigenaar wisselen.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!