Deel dit artikel
-

Redesign voor sociale media NOS

De NOS heeft afgelopen week alle sociale media een grafische facelift gegeven. “Van lab naar business”, vertelt hoofd digitale media Lara Ankersit. En dat moet te zien zijn.

“De NOS is in 2015 begonnen met sociale media in het NOS Lab. Daar brengen we verhalen op Snapchat, Instagram en YouTube. Daar zat geen grote organisatie achter. We keken of de nieuwe kanalen iets voor ons konden betekenen.”

Ja, bleek het antwoord. Door de jaren heen leerde de nieuwsomroep hoe de kanalen in welke vorm het beste werken. Maar aan het grafisch ontwerp van die kanalen was weinig aandacht besteed. Het waren immers experimenten die rap in elkaar waren gezet. “Uit enthousiasme begonnen, groot geworden en nu terug naar corporate realiteit”, legt Ankersmit uit.

De socialactiviteiten, nu bekend als NOS Stories begonnen ook de andere NOS-activiteiten te raken. Ook de media die zich niet specifiek jongeren richtten gingen live op de nieuwe digitale kanalen.

“Er werd niet gewerkt vanuit een overall designgedachte. Dat is wat we afgelopen week hebben ingevoerd. We gaan terug naar het merk NOS met de rode O. De designrichtlijnen vallen onder een zelfde familie maar zijn niet overal hetzelfde. NOS Stories kan er natuurlijk niet uitzien als het Acht Uur Journaal op televisie. Design moet bij het kanaal en de doelgroep passen.”

De ontwerprichtlijnen zijn conceptueel ook bruikbaar voor de mediakanalen van de toekomst. Intern wordt naar de nieuwe richtlijnen verwezen als de ‘Missing Pages’.

Foto: Fouquier (cc)

Dit bericht is 9 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond