Deel dit artikel
-

Reizen betalen per mobiel blijft ook na twee maanden moeizaam

De nieuwe mobiele betaalmethode voor het openbaar vervoer is ook na de moeizame introductie twee maanden terug niet verbeterd. Ondanks aanpassingen van het bedrijf Translink slaagt 10 procent van de Vodafone gebruikers er nog steeds niet in om te reizen met de ov-chipkaart op de telefoon.

Bij KPN-gebruikers was de chaos zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe bellers afsloot. Nu probeert men het opnieuw, meldt het AD vanochtend, maar medewerkers van KPN moeten (sommige) gebruikers stap voor stap helpen om de app in werking te stellen.

Het idee was dat reizigers gewoon met hun mobiel betalen in plaats van met de ov-chipkaart. Grootste struikelblok is echter het aanmelden. Alleen de app downloaden is niet genoeg, er moet ook een ‘wallet’, een digitale portemonnee, bij de mobiele aanbieder aangevraagd worden. Negen verschillende ICT systemen lijken niet goed met elkaar te communiceren.

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee zegt tegen het AD: ‘Als er op zo’n grote schaal nog zoveel fouten in zitten, dan komt het op mij over alsof dit niet professioneel is aangepakt.’

De app is in de Google Play Store tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload. 4702 mensen hebben tot dusver 22.000 ritjes gemaakt.

Een iOS versie is er niet, omdat Translink geen toegang krijgt tot de nfc chip in iPhones. Ook doen nog niet alle mobiele aanbieders mee, buiten Vodafone en KPN zijn dat alleen Telfort, Simyo en Yes Telecom.

De banken en de OV-bedrijven hebben een intentieverklaring getekend om gezamenlijk gefaseerd ook de contactloze betaalkaart met nfc als vervoersbewijs in het OV te introduceren. Eind 2017 moeten reizigers op meerdere tramlijnen van de HTM in Den Haag en één treintraject van de NS in- en uitchecken met zijn contactloze betaalkaart.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond