Deel dit artikel
-

Renault EZ-PRO: sturen optioneel

Deze wagen komt nooit op de markt. Wel fungeert hij als voorbeeld voor een nieuwe generatie vrachtbussen. De EZ-PRO van Renault is een conceptcar die de contouren schetst voor last mile-afleveringen in drukke stadscentra. De eerste vruchten van dit studiemodel zul je rond 2030 zien rijden.

Autobedrijven investeren miljarden euro’s in – wat heet – de nieuwe mobiliteit. Centraal daarin staan de begrippen autonoom, elektrisch en modulair. Ook Toyota en Mercedes werken met concepten waarbij het onderstel los staat van het bovenwerk. De een zet er een container op met afhaalkluizen voor postpakketjes, te openen met je smartphone en de ander zet er een koffiebar in. Weer een ander schakelt meerdere wagens in serie en maakt er, bijvoorbeeld, een verhuiswagen van met meerdere rijdende bakken. Of een zelfrijdende bezorgtrein van een pakketvervoerder. Innovaties voor een flinke markt, want volgens Renault bestaat dertig procent van het stedelijk verkeer uit bezorgbusjes van de PostNL’en van deze wereld.

Vervoer en bezorging op de last mile wordt een strategisch strijdveld van milieuvriendelijke vervoerders en bezorgers. Dit biedt ruimte voor nieuwe partijen als bijvoorbeeld Fietskoerier.nl en Cycloon. Met een beetje fantasie ook UberEATS en Deliveroo.

En bemanning? De mens is in de toekomst geen noodzakelijk onderdeel in deze vervoersketen. Mocht hij aan boord zijn dan is dat voor administratie, sjouwwerk en servicediensten aan de eindklant. Sturen mag, maar hoeft niet.

Specificaties
Opladen: draadloos
Besturing: vierwiels
Niveau: Level 4 semi-autonomous
Max. snelheid: 50 km/u
Sensors: afstandvoelend
Bediening: touchscreen
Positiebepaling: GPS
Site: renault.nl

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#168).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond