Deel dit artikel
-

Retourpakket kost webwinkel 10 euro

Het kost webwinkels tien euro per pakket dat ze retour ontvangen, kosten die ze in twee derde van de gevallen zelf nemen. Ook al hoeft dat niet. Gemiddeld ontvangen webwinkels vijftien procent van de orders retour.

Die cijfers gelden althans voor webwinkels in Duitsland. Het EHI Retail Institute, een retailonderzoeker, publiceerde eind vorige week een rapport dat zicht geeft op de retourkant van de e-commercewereld.

Gemiddeld, zo blijkt gaat in Duitsland, vijftien procent van de bestelling retour afzender. Maar dat percentage varieert per branche. In de modesector kan het retourpercentage oplopen tot zestig procent. Dat geldt echter maar voor drie procent van de winkels. Bij tweederde gaat het om minder dan tien procent, bij dertien procent om bijna nul en bij tien procent tussen de twintig en vijftig procent.

De retourkosten, gemiddeld een tientje item, zitten voornamelijk in het controleren van het item:

Om de retourkosten te drukken investeren winkeliers en verpakkers momenteel extra in de kwaliteit van de dozen. Een stevige verpakking zorgt niet enkel voor minder schade, maar kan tevens worden gebruikt om het item terug te sturen.

Foto: Jon Nicolls (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond