Deel dit artikel
-

Reuters in zee met rss-dienstverlener Feedburner

Reuters heeft Feedburner als rss-feed management provider geselecteerd. Feedburner kondigde daarnaast nieuwe diensten aan en zal ook haar API openstellen voor andere ontwikkelaars. Donderdag spreekt Steve Olechowski van Feedburner op een Emerce seminar in Amsterdam.

Feedburner zal statistieken leveren en tevens de plaatsing van advertenties in de feeds verzorgen. Het gaat om de feeds die Reuters in de VS, de UK en Japan aanbiedt. Volgens Azhar Rafee, Executive VP Reuters, was rss tot nu toe een middel om traffic te stimuleren. Met Feedburner verwacht Reuters het rss-publiek ook accuraat te kunnen meten, om daarmee adverteerders te kunnen overtuigen. Eerder al ging VNU, onder andere uitgever van Emerce, in zee met Feedburner.

Feedburner maakte tegelijkertijd bekend een serie nieuwe diensten aan te bieden onder de noemer FeedFlare. Aanbieders kunnen hiermee opties op item-niveau aan hun feeds toevoegen. Denk aan een knop waarmee gebruikers het item kunnen doormailen. Ook kunnen de tags zichtbaar worden gemaakt die gebruikers van bookmarkdienst del.icio.us aan het artikel hebben toegevoegd, of de blogs die naar het artikel linken zoals vastgesteld door Technorati.

Het is de bedoeling dat dit type diensten uitgebreid gaan worden. Daarom gaat ook Feedburner, geheel volgens de heersende trend, haar application programming interfaces (API) openstellen voor externe ontwikkelaars.

Rss ontwikkelt zich sinds begin dit jaar snel tot een serieus distributiemedium. Emerce heeft sinds 2003 een nieuwsfeed die in januari van dit jaar zo’n 1500 gebruikers per dag telde, en er nu al ruim 2500 per (werk)dag heeft. Daarnaast zijn er diverse ander Emerce-feeds die bij elkaar nog zo’n 500 subscribers tellen.

Momenteel woedt er over het gebruik van rss een hevige discussie op de toonaangevende weblog Marketingfacts. Moet een uitgever volledig tegemoet komen aan de wens van gebruikers om gehele artikelen ‘weg te geven’ via een rss-feed, of moet hij juist zorgen dat gebruikers geprikkeld worden door een kop en een intro en zo naar de site toekomen om het hele verhaal te lezen. Uitgevers zullen snel voor de laatste optie kiezen omdat er op de site wel en in de feeds (nog) nauwelijks advertenties bij een verhaal getoond kunnen worden.

Donderdag 15 december spreekt Steve Olechowski van Feedburner op de Emerce Update Traffic Metrics in Amsterdam. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond