Richard van Hooijdonks Qberhood is failliet

Richard van Hooijdonk, voormalig marketingdirecteur van DSB Bank en OHRA, is na het faillissement van MarketingMonday, wederom in de problemen gekomen, dit keer met zijn nieuwe onderneming Qberhood, de ontwikkelaar van de sociale beheertool SocialSensr. De rechtbank Amsterdam heeft gisteren een voorlopige surseance toegewezen, maar de bewindvoerder zal nog vandaag het faillissement aanvragen.

Dat vertelt Van Hooijdonk desgevraagd aan Emerce. “Het runnen van een bedrijf dat software ontwikkelt is erg ingewikkeld gebleken, vooral als je zoals in ons geval achterloopt met de ontwikkeling. Dan heb je ineens erg veel geld nodig om de resterende tijd te overbruggen, en hoewel er belangstelling was uit de VS en Canada, duurde dat proces te lang.”

Voor tien mensen moet het ontslag worden aangevraagd. Van Hooijdonk sluit een doorstart niet uit, juist nu de software klaar is, maar daar is nog geen zekerheid over. “Ik verbind hier voor mijzelf waarschijnlijk wel conclusies aan”, zegt Van Hooijdonk, die ook als spreker optreedt. “Misschien zijn eigen bedrijven niet mijn ding.”

In juli 2013 werd zijn vorige bedrijf MarketingMonday failliet verklaard. De onderneming verzorgde destijds onder meer de socialmediastrategie van 3M in Nederland, een leergang voor Recron, masterclasses voor Boek.be en de marketing- en communicatiestrategie van Kinderpostzegels. Andere klanten waren Oracle, Philips, Gouden Gids, Velux en ANWB.

Van Hooijdonk startte door met SocialSensr, later herdoopt tot Qberhood, waarmee bedrijven hun activiteiten op het gebied van sociale media eenvoudig kunnen beheren. Ze konden er hun reputatie mee bewaken, maar ook campagnes mee uitvoeren.

SocialSensr was ontwikkeld vanuit een persoonlijke frustratie, vertelde Hooijdonk vorig jaar tegen Emerce. Omdat hij nergens de oplossing vond dat hij zocht, is hij die met softwarearchitect Marc van Neerven zelf maar gaan ontwikkelen.

3 Reacties

Drie keer failliet en marketing manager bij failliete DSB. Weggestuurd bij Ohra. En nu spreekt deze man over het bedrijf van de toekomst. Jammer voor zijn personeel en klanten dat zijn bedrijven geen toekomst hadden. En dan vermeld heining dat hij lid is geweest van Raad van Bestuur van banken en verzekeringsmaatschappijen. Hij krijgt van mij een 9,3 voor “jokkebrokken” en “brokkenpiloot”….

ik krijg aanvragen om hem als spreker in te huren voor maar liefst 3950,- voor tussen de 45 en 60 minuten spreektijd. 🙂

“Van Hooijdonk startte door met SocialSensr, later herdoopt tot Qberhood, waarmee bedrijven hun activiteiten op het gebied van sociale media eenvoudig kunnen beheren. Ze konden er hun reputatie mee bewaken, maar ook campagnes mee uitvoeren.”

Hopelijk kan die de tool nog wel gebruiken om zijn eigen reputatie te bewaken. Maar ik ben bang van niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug