Deel dit artikel
-

Rituals met Zanox Europa in

Cosmeticamerk Rituals zet kracht achter zijn internationale expansie en heeft Zanox getekend om de online verkopen aan te zwengelen. Een vergelijkbare deal in Amerika ligt in het verschiet.

Het Nederlandse merk nam onlangs een nieuw technisch systeem in gebruik, van Demandware, om online winkels internationaal snel en schaalbaar te kunnen uitrollen. Ook het design van de site werd zo aangepakt dat deze zowel op het vaste web als mobiele dragers goed te gebruiken is.

“Het is nu zaak om Demandware goed in te richten. Je kunt er heel veel mee, want een heel stevig systeem”, aldus global e-commercemanager Hans Voorn. “Daarnaast wordt al het verkeer naar de site geoptimaliseerd. Denk aan zaken als automated trading, AdWords en affiliatemarketing. Voor dat laatste hebben we Zanox gecontracteerd.”

Tot voor kort was Rituals online actief in een paar landen. Een harde e-commercestrategie werd niet gevoerd. Daar is dit jaar veranderd. “Eerst rollen we uit naar alle Europese landen en daarna naar Amerika. Binnenkort openen we de driehonderdste winkel, in New York. Later gaan we mogelijk ook naar landen waar we geen winkels hebben.”

Online was tot voor kort ondersteunend aan de fysieke winkels. Nu beschouwt de leiding het als gelijkwaardig. Aangezien de cosmeticamerken nu pas warm beginnen te lopen voor het digitale verkoopkanaal kan het over een jaar al strategisch belangrijker worden dan de fysieke verkooppunten.

Voorn: “Kijk naar partijen als Amazon, bol.com en Wehkamp. Die hadden geen cosmetica, maar beginnen er nu ook mee. Er is nog een soort leegte in dit segment”, vanwege de jarenlange protectionistische opstelling van gevestigde partijen als LVHM en Chanel. “Daarom heb ik eigenlijk liever wat meer concurrentie, zodat de consument er gewend aan raakt om cosmetica te kopen op het web.”

Rituals genereert vijftig procent van het verkeer via de desktop en vijftig procent via mobiele dragers. Telefoon en tablet zijn daarbij gelijk verdeeld. De conversie ligt, afhankelijk van de drager, tussen de anderhalf en 3,5 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond