Deel dit artikel
-

Ron Vrijmoet begint AI-specialist DEUS

“Er is veel hype rondom kunstmatige intelligentie en er wordt veel gepraat. Maar er moet vooral veel meer worden geëxperimenteerd”, vertelt ondernemer Ron Vrijmoet bij de opening van zijn nieuw AI-specialist DEUS.

“Met dit bedrijf willen we boúwen, prototypes maken die schaalbaar zijn. Met ons verleden zijn we daar ook goed toe in staat.” Vrijmoet stond aan de basis van mobile app-specialist MOBGEN, een bedrijf dat hij half 2016 aan Accenture Interactive verkocht.

Met die bagage legde de ondernemer fundamenten onder DEUS dat bij klanten “bruggen slaat tussen, zoals de naam al zegt Data, Engineering, User experience en Strategie. Het werken met agile en sprints neem ik mee uit MOBGEN.”

Gisterenmiddag vond in Amsterdam aan de Keizersgracht het openingsevenement plaats. Een aantal experts uit het bedrijfsleven op het gebied van kunstmatige intelligentie was uitgenodigd voor een korte presentatie. Onder hen: de AI-specialisten van TomTom, Arcadis, Nike en Google.

Ook presenteerde DEUS de resultaten van een onderzoek dat het afgelopen halfjaar zelf hield onder ruim dertig bedrijven (PDF). Onder hen: DSM, Picnic, ING, Shell, Suitsupply, Randstad en ABN AMRO. Een zware conclusie: “Nederland dreigt een achterlopend en afhankelijk land te worden qua kunstmatige intelligentie. Er gebeurt nog te weinig op dit gebied in Nederland, wat me verbaast als je kijkt naar de hype. Er zijn wel een paar uitzonderingen. Denk aan: banken en multinationals.”

“Voor bedrijven in het MKB zijn AI-tools vaak nog te duur of überhaupt niet beschikbaar. Voor hen hopen we op enig moment gestandaardiseerde producten op de markt te brengen.”

Een praktisch voorbeelden uit DEUS’ praktijk is de klant die camera’s op de werkvloer in complexe fabrieken ‘slimmer’ maakt. Een algoritme wordt getraind om te checken of iedereen de veiligheidskleding draagt. Ander typisch voorbeeld: advocatenkantoren en energiebedrijven die natuurlijke taalherkenning inzetten voor het analyseren van bergen documenten. En machine vision, bijvoorbeeld, kan bij radiologie worden ingezet om automatisch patronen te herkennen.

Het jonge bedrijf uit Amsterdam werkt zelf aan vier projecten. Een daarvan is machine vision van de eigen app Smartify. Dat product wordt door tachtig musea wereldwijd gebruikt. Een ander project is het monitoren van online reclame.

DEUS bestond bij aanvang uit vijf partners, aandeelhouders, en heeft daarnaast zes personeelsleden. “MOBGEN ging van drie naar ruim tweehonderd man in zes jaar. We werken nu op een breder terrein”. Vrijmoet impliceert sneller een groter team neer te zetten. Momenteel worden er al volop sollicitatiegesprekken gehouden met potentiële werknemers in binnen- en buitenland.

Gisteren werd ook het DEUS Initiative gepresenteerd. Dat is een project dat bedrijven, overheden en opleidingsinstituten bij elkaar brengt om kennis en ervaring te delen en met AI grote thema’s aan te pakken vanuit een niet-commerciële agenda. Thema’s zijn zaken als veiligheid, wereldgezondheid en milieu-impact, benaderd met human centered AI. “We brengen de AI- en dataleads, de beslissers, bij elkaar. Dat moet een community van twee- a vierhonderd man worden.”

Foto: art_inthecity (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond