Deel dit artikel
-

Rotterdam start pilot met deelvervoer van Lev

Rotterdam start een proef met het delen van kleine appgestuurde elektrische voertuigen. Wethouder Judith Bokhove gaf deze week het officiële startschot voor de nieuwe duurzame deeldienst.

Lev is het netwerk van kleine elektrische voertuigen die voor iedereen vanaf 18 jaar met een geldig rijbewijs toegankelijk zijn. Met de app van Lev boek, ontgrendel en start je de Lev. Je betaalt alleen voor de rit en parkeren is gratis en eenvoudig in het servicegebied.

De brommobiel neemt aanzienlijk minder ruimte in beslag dan een auto. Er is voldoende ruimte voor twee personen en een klein beetje bagage. De 100% elektrische wagens rijden maximaal 45 km/uur. Op je bestemming parkeer je de Lev gratis op een parkeerplek. De Lev staat dan klaar voor jouw volgende rit of de volgende gebruiker.

Rotterdam zoekt naar slimme oplossingen die bijdragen aan een gezonde en bereikbare stad. ‘We willen Rotterdam bereikbaar houden. Daarom geven we nieuwe deelconcepten een kans. De wagens van Lev kunnen goed stadsritjes met de auto vervangen. Zo hebben minder Rotterdammers een auto nodig die een groot deel van de tijd alleen maar geparkeerd staat in de binnenstad of woonwijken,’ zegt Bokhove.

Deel dit bericht

5 Reacties

Gabrielle

Beste lezer ,leuk idee, maar , hoe worden die autootjes in ieder geval van binnen schoon gehouden , over het algemeen zijn mensen in de ruimte die niet direct van hun is viespeuken ,
Dat zie je nog steeds op straat etc, n een mum van tijd ligt het schattige karretje vol met zakjes , setjes brood ,appelklokhuizen etc .

En er staat wel dat parkeren niets kost , neem aan dat dat in de huurprijs zit , de gemeente doet in ieder geval niks gratis zover bekend.

Succes en groet ,
Gabrielle

M.de Koning

Maken jullie de gebruikers wel goed duidelijk dat zij NIET in een parkeervak mogen staan, ook niet voor elektrische voertuigen. Jullie overtuig is namelijk een brommer (zie kenteken) en mag daar niet staan.

ew

Deze kleine bromfietskarretjes bezetten nu overal de laadpaalplaatsen voor electrische auto’s!

Dat lijkt toch niet de bedoeling?

cock

dan mogen het kleine karretjes zijn maar als ze parkeren ( zoals bij mij voor de deur) op de Meent zijn 3 normale plaatsen nu staat er dat geval en zijn er toch maar 2 plaatsen vrij voor andere auto waarom niet gewoon op de stoep en wie bekeurd dit?

Pim

@M.de Koning

Ook al is de brommobiel juridisch gezien een bromfiets, toch hoort de brommobiel thuis op rijbaan. Artikel 10 RVV 1990 bepaalt immers het volgende:
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 (samengevat: fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig en ruiters) gebruiken de rijbaan.
Deze bestuurders (…), mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

Onder “andere bestuurders” vallen in dit verband: bestuurders van motorvoertuigen. Gelet op artikel 2a RVV en artikel 10 RVV 1990 hoort de brommobiel thuis op de rijbaan.
Dat de brommobiel maximaal 45 km per uur mag rijden blijkt uit artikel 22 onder b RVV 1990. Enerzijds heeft de brommobiel de juridische status van een bromfiets, terwijl dit voertuig anderzijds in de praktijk een motorvoertuig (een auto) is. Dat laatste is ook niet zo vreemd, omdat de brommobiel ook het uiterlijk heeft van een kleine personenauto. De breedte bedraagt doorgaans circa 1,40 meter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond