Deel dit artikel
-

Rotterdamse culi-site ‘De Buik’ naar Amsterdam

De Buik van Rotterdam treft voorbereidingen voor de lancering in Amsterdam. Dat gebeurt volgens medeoprichter Gijsbregt Brouwer nog voor de zomer. Afhankelijk van die ervaringen worden de plannen voor de rest van Nederland getimed.

In Rotterdam is De Buik al jaren een begrip. Een site met verhalen over eten in nieuwe restaurants en eettentjes, maar ook uit etablissementen die hun strepen al hebben verdiend. Eerlijk en positief, maar niet jubelend. En daarin ligt direct ook het unieke van de site, aldus Gijsbregt Brouwer die de uitgave in 2013 mede begon en nu draait met compagnon Robert de Boer.

Vorig jaar lazen een miljoen unieke bezoekers eetverhalen en bezochten de restaurantgids of de agenda. Dat leverde 4,1 miljoen impressies op. Op de socials is dat makkelijk een factor vijf meer.

Brouwer: “We zijn de site al aan het ombouwen om voor de zomer in Amsterdam van start te kunnen. Het team wordt opgezet en de eerste content wordt geschreven. Het belangrijkste is om de foodcultuur van de stad te kennen. Alleen dan kun je er eerlijk over schrijven en superlokaal blijven.”

Als medeoprichter houdt hij de vinger aan de pols om de kroonjuwelen, de cultuur van De Buik, te bewaken. Als het lukt om die naar Amsterdam te brengen en te activeren, dan is de blauwdruk gevonden om ook in andere grote Nederlandse steden te starten. Hoe en met welke eventuele andere partijen moet tegen die tijd blijken.

Op commercieel front deed De Buik vorige maand een professionaliseringsslag. Sinds 1 februari 2018 verzorgt Value Zipper de advertentieverkoop van De Buik. Met deze toevoeging vertegenwoordigt Value Zipper nu veertien media-eigenaren en verstevigt ze haar positie online en in de foodsector. De media-exploitant van Patrick van Hooy werkt voor magazines, websites, dagbladen, filmtitels en nieuwsbrieven. Daaronder: delicious., Lekker Gezond, Zin, Weerplaza, Seasons, Boer zoekt Vrouw, FietsActief en KIJK.

De eerste resultaten van deze samenwerking zullen binnenkort te zien zijn op De Buik van Rotterdam. Waarschijnlijk in de vorm van branded content, dan over koffie en bier. Brouwer: “Dit is belangrijk voor ons. We moeten meer verkopen omdat ons bereik groter worden en ook om de kosten voor groei te dekken. We staan nu op de kaart bij Nederlands vijfhonderd beste adverteerders.”

Foto: Paul van de Velde (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond