Deel dit artikel
-

RSS geschikt als advertentiemedium

RSS-readers zijn geschikt voor het plaatsen van advertenties. Dat zegt Robert Scoble van Microsoft. Niet alleen Scoble vindt dat maar ook Chris Pirillo van Lockergnome en Alan Schulman van reclamebureau Brand New World ondersteunen dat. Met name tekstadvertenties zouden geschikt zijn voor rss-advertenties denken zij.

Volgens Scoble is rss nu nog vooral een ’speeltje’ van webloggers, it-ers en andere mensen die het medium toevallig ontdekt hebben. Daar zal op den duur verandering in komen, denkt Scoble. “De markt begint langzaam rijp te worden voor advertentie-initiatieven op rss-gebied,” zegt hij tegen MediaPost.

Het gebrek aan visuele ondersteuning en daardoor het gebrek aan afleiding is het “unique selling point” van de rss reader, vindt Scoble. “Met behulp van rss kun je heel snel even kopen snellen en teksten doorlezen. Adverteren zou daarom moeten gebeuren via tekst-advertenties, niet met rijke advertentie-uitingen,” beweert Scoble.

“In mijn rss nieuws-aggregator kan ik veel verhalen lezen, zonder dat ik bijvoorbeeld afgeleid wordt door kleur of door flashy advertenties. Ik heb het dus niet over tekst-achtige advertententies. Ik ben er namelijk van overtuigd dat advertenties in rss er gaan komen. Google is erin geslaagd met een hele effectieve manier van adverteren te komen. Dan heb ik het over tekstadvertenties,” besluit Scoble.

Chris Pirillo van LockerGnome.com zegt dat hij een van de pioniers is op het gebied van rss-adverteren. “Lockergnome heeft vanaf het prille begin advertenties in zijn rss-feeds gehad,” zeg hij. Volgens Pirillo werken die advertenties goed omdat het op een slimme manier is aangepakt. “Net zo goed als we rekening hebben gehouden met een goede ’content-to-advertising ratio’ in onze nieuwsbrieven of op een website hebben we dat ook gedaan in onze rss feeds.

Alan Schulman, chief creative officer van Brand New World, gelooft dat er uiteindelijk wel een rss-advertentiemodel zal komen, maar hij voegt eraan toe: “adverteerders hebben van huis uit een afwachtende houding.”

Schulman (die is uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke mensen in de reclamewereld, redactie) zegt dat rss nu alleen nog maar een ’enabling technology’ is, maar dat aggregatie er wel voor zorgt dat er uiteindelijk “een-op-een”met mensen gecommuniceerd kan worden. 

Ook denkt hij dat uitgevers uiteindelijk gevoelig zullen zijn voor het feit dat hun content geintegreerd wordt in een soort nieuws-op-maat achtige dienst. Dat marginaliseert uiteindelijk hun titels, maar hij voegt eraan toe dat nieuws-aggregatie een ontwikkeling is die niet te stuiten is en waarvoor je als uitgever de ogen beter niet kan sluiten.

“Als syndicatie met behulp van xml-bestanden uiteindelijk het primaire kanaal wordt voor nieuwsaggregatie, dan is het creëren van een gezonde advertentiemarkt in rss readers van het grootste belang,” zegt Schulman.

Een van de partijen die garen denkt te spinnen bij de 'buzz' die momenteel rondom rss hangt, is het bedrijfje RSSAds uit San Francisco. RSSAds zegt ondertussen al enkele adverteerders binnen te hebben. Die deals zijn voornamelijk gesloten met 'grotere' blogs. Maar het bedrijf benadrukt dat er ook al deals met verschillende bekende nieuwsorganisaties zijn gesloten. Namen wil het bedrijf uit San Francisco niet noemen. RSSAds begint binnen een paar maanden met het plaatsen van advertenties in rss lezers.

Meer weten over rss? Bekijk het Emerce rss dossier.

En lees ook de uitleg over de 3 Emerce rss feeds.

Een goede rss-lezer is bivoorbeeld Feedreader (gratis) , een andere FeedDemon (na 30 probeersessies moet er betaald worden). Newsgator kunt u ook laten 'syncen' met uw Outlook.

Deel dit bericht

5 Reacties

Rogier

Lieve help… Na het WWW vakkundig te hebben verkracht, hebben verlichte geesten als Scoble en Schulman nu hun pijlen gericht op het opnieuw ongevraagd 'verrijken' van iets erg nuttigs. Vragen dergelijke idioten zich nooit eens af wie ze nu een dienst bewijzen met dergelijke initiatieven (buiten hun mede-idioten)? Of is het 'het betaalbaar houden van RSS'? Doe me een lol…

guy spriggs

Nieuwe RSS-feed met gratis (tekst- en foto-)advertenties:   http://www.spullenbank.nl/ffa/spullenbank.rss  

Chris de Waard

Spullenbank.nl – Vind hier je ouwe bankstel terug? 🙂

Sacha Prins

Goh, wie had dat nou gedacht? Nogal wiedus dat RSS geschikt is voor advertenties! Iedereen die wel eens op Google de AdWords heeft gezien zal snappen hoe dat in zijn werk zal gaan. En nogal wiedus dat RSS gebruikt ZAL gaan worden voor advertenties (indien het een succes wordt kwa bereik natuurlijk)! Éénieder die de illusie heeft dat welk medium dan ook geschoond cq. gespaard zal blijven van commerciële uitingen koestert ijdele hoop. Niet dat het zo'n drama zal zijn, die commerciële uitingen zullen uiteindelijk die fantastische toepassing financieren. Ik ben benieuwd wie de eerste RSS pop-up zal tonen (grapje!).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond