Deel dit artikel
-

RTB-platform waarschuwt voor verkeerd sentiment

Een nieuw real time bidding-platform van ad pepper media, dat vandaag in Europa wordt uitgerold, richt zich onder meer op merk- en imagobescherming. Webpagina’s met negatief nieuws kunnen daardoor automatisch worden uitgesloten.

Ad pepper media is het volgende bureau dat een real time bidding (RTB)-platform uitrolt. De technologie maakt het onder meer mogelijk om volledige transparantie te geven in websites, daarop te targeten of deze juist uit te sluiten.

Met de technologie van het bedrijf was het al mogelijk om de semantische betekenis van een webpagina te doorgronden, met andere woorden: vaststellen wat het thema van de pagina was. Nu wordt iSense semantic targetingtechnologie opgenomen in een RTB-omgeving en aangevuld met ‘sensoren’, die kunnen waarschuwen voor controversiële en negatieve content.

“Stel dat er nieuws is over een tsunami met veel doden”, zegt Richard Sweep van ad pepper media BeNeLux. “Op zo’n pagina wil je als adverteerder niet gezien worden om geen irritatie op te wekken. Het platform sluit dergelijke pagina’s dan automatisch uit.”

Het bureau spreekt over de ‘next generation online media-inkoop, levering, rapportage en optimalisatie’. “Alles gaat straks via ad exchanges”, zegt Sweep. “Ook video-advertenties zullen in de toekomst volledig geautomatiseerd worden geplaatst.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Z.Eur

Negatief nieuws is heel subjectief en er is helemaal geen mogelijkheid om dat geautomatiseerd te categoriseren.
Dit is gewoon iemand die aan de hand van wat keywords een pagina als negatief bestempeld.
Er is geen software die door kan hebben dat ik een pagina over Bassie de clown als zeer negatief ervaar of dat een pagina over dikke bakfietsvrouwen voor veel mensen controversieel is.
Dit is enkel wat marketingblabla over dezelfde technologie.

John

En jij hebt er vast verstand van, nietwaar, Z.Eur? Uit de hele formulering spreekt een grote deskundigheid. Emerce, mogen dit soort nietszeggende reacties voortaan weg?

Dennis Valkoog

Ik vind dit een goed initiatief, ik heb al meerdere keren gehad dat er advertenties verschijnen terwijl dat dan niet gepast was. Bijvoorbeeld een online krantenbericht over de schutter in Toulouse, en dan staat daar boven aangegeven welke huizen in Toulouse te koop zijn. Dat is zeer ongepast voor de bezoeker van de website, maar ook het bedrijf dat dan adverteert. Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe ze dat gaan toepassen, want wanneer is iets ongepast, en hoe ziet een machine dat. Sensoren zijn natuurlijk geen mensen ogen.

Richard Sweep

@ Dennis, de machine waarop jij doelt is onze Sense Engine, een geavanceerde database waarin door linguïsten alle woorden met hun betekenissen in de Nederlandse taal zijn gestopt. Daardoor zijn we in staat om een semantische analyse te maken van de content op elke individuele internet pagina. Aan de hand van de onderlinge relatie van alle woorden op de pagina bepalen we het thema, waardoor adverteerders heel relevant kunnen targeten op de thema’s die het beste bij hen past. Daarnaast kunnen we tevens het sentiment ‘lezen’ aan de hand van woorden die in de Nederlandse taal typisch controversieel dan wel negatief zijn. En daardoor zijn we in staat op per pagina te bepalen of een adverteerder hierbij moet staan of niet. In jouw genoemd voorbeeld als Toulouse zouden wij de adverteerder er niet naast gezet hebben.

We weten dus precies op welke website, of nauwkeuriger op welke pagina en bij welk thema via RTB op de ad exchanges adverteerders moeten staan om het gewenste resultaat te behalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond