Deel dit artikel
-

RTL Group: ‘Streamingactiviteiten winstgevend in 2026’

RTL Group halveert dit jaar de aanloopverliezen op streaming naar 50 miljoen en verwacht dat deze activiteiten vanaf volgend jaar winstgevend zijn.

Vanochtend publiceerde de groep, waar RTL Nederland niet meer toe behoort sinds de overname door DPG, de financiële cijfers over de eerste negen maanden van het jaar.

Digitale activiteiten moeten in de toekomst onder de nieuwe CEO Clément Schwebig een steeds belangrijker financiële pijler worden. Het aantal streamingabonnees ligt nu op 7,6 miljoen (+17%). Het streeft naar een omzet hieruit van 750 miljoen euro in het jaar 2026 in Duitsland en Frankrijk.

De basis voor het succes met de streamingactiviteiten ligt in de aanstelling van de Nederlander Bert Habets die deze tak vanaf 2018 optuigde, naar analogie van het succes met Videoland.

Digitale advertentie-inkomsten stegen met 31,7 procent tot 345 miljoen euro, waarbij het derde kwartaal een opmerkelijke groei van 40,2 procent liet zien met 115 miljoen aan omzet. Deze stijging compenseert ruimschoots de daling van 7,4 procent in traditionele tv-reclame-inkomsten. De strategie om digitale partnerships aan te gaan, werpt zijn vruchten af.

Digitale reclame is goed voor zeventien procent van de totale reclame-inkomsten.

In oktober 2025 werd een samenwerking met Amazon uitgebreid door RTL+ als add-on kanaal te lanceren op Prime Video in Duitsland en Oostenrijk. Voor €12,99 per maand kunnen abonnees daar advertentievrij naar RTL+ kijken, een stap die de positie in de competitieve streamingmarkt moet versterken.

Financiële details over Smartclip en We Are Era geeft de Europese mediagroep niet.

Op groepsniveau boekte RTL een omzet van 1,3 miljard euro.

Voor het hele jaar verwacht het een omzet van zes miljard euro en winst van een miljard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond