RTL koopt online reserveringsdienst voor restaurants
RTL Nederland heeft Couverts overgenomen. Couverts levert een online reserveringssysteem voor restaurateurs. RTL hoopt met de overname en de eigen mediakracht, de markt van online reserveringen wakker te schudden.
Online reserveringen komen in Nederland, in tegenstelling tot in de Verenigde Staten, maar mondjesmaat van de grond. RTL Nederland hoopt met de eigen mediakracht dit fenomeen op de kaart te kunnen zetten. Couverts is pas van start gegaan en ziet het aantal restaurants met ‘tientallen per maand’ groeien. Het exacte aantal restaurants dat het systeem gebruikt, wordt niet vrijgegeven. Bij concurrent Iens, dat een soortgelijk systeem kent, zijn 252 restaurants aangesloten en staan 170 restaurants in de wacht om aangesloten te worden.
Hoeveel er is betaald voor de overname, dat wil Huisman niet kwijt. Ook een indicatie daar doet hij geen uitspraak over.
Bij Couverts betaalt de restaurateur een vaste bijdrage per maand voor gebruik van het systeem. Er is een samenwerking met verschillende restaurantgidsen als Smulweb, Dinerjaarkaart en Eet.nu. Wanneer aangesloten restaurateurs gebruik willen maken van deze promotionele kanalen, en er komt een reservering uit, dan wordt hier 1 euro per couvert voor betaald.
Iens heeft probeert eveneens de online reserveringsmarkt een zet te geven. De restaurantsite maakte onlangs de eigen tool gratis voor restaurateurs. De reguliere reserveringen zijn gratis, maar wanneer een restaurant een aanbieding op Iens plaatst om de bezetting op rustige dagen te maximaliseren, komen er kosten bij kijken. Een aanbieding kan bijvoorbeeld een korting zijn op een menuprijs of een gratis glas wijn, waarbij deze op de voorpagina van Iens wordt gepromoot. Op het moment dat er op de aanbieding wordt gereageerd, betaalt de restaurateur 2 euro per couvert.
Huisman: "Het verschil tussen deze twee systemen is dat Couverts het papieren boek vervangt. Ons reserveringssysteem houdt voor de restaurateur de gasteninformatie bij. Een partij als Iens zit voornamelijk aan de voorkant, waarbij de restaurateur Iens gebruikt als extra kanaal om reserveringen binnen te krijgen. Wij optimaliseren een proces binnen een restaurant."
De overname past goed binnen de diversificatiestrategie van RTL Nederland, zo laat een woordvoerder weten. "We zijn steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om op interessante markten, soms consumentenmarkten, in dit geval een b2b-markt, nieuwe activiteiten te ontwikkelen."
Met de verschillende culinaire programma’s van RTL Nederland, zijn er genoeg contacten binnen de restaurantwereld. "In de Verenigde Staten is dit fenomeen al goed ingeburgerd, in Europa zie je het groeien. Er is een markt voor en een behoefte bij de restaurateurs."
RTL Nederland wil het online reserveren ook bij de consument bekend maken. "Daar hebben we allerlei manieren voor, via radio, tv of ons digitale netwerk."
Een mobiele applicatie staat op de wensenlijst, maar voor nu ligt de focus eerst op de verdere ontwikkeling van het huidige systeem. De laatste versie is ontwikkeld in samenwerking met RTL. Met deze versie is het mogelijk om via een online dashboard het totaaloverzicht aan reserveringen, statistieken en gastgegevens van alle filialen in een keer te raadplegen. In de toekomst worden er nieuwe functionaliteiten aan het product toegevoegd.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Jeroen Panders
Het systeem van iens gebruikt de technologie van Livebookings. Een systeem dat reeds 20.000 restaurants in 24 landen heeft aangesloten. Het is echter incorrect dat het systeem alleen aan de voorkant (als kanaal) fungeert. De zogenaamde 'console' die de restaurateur bij ons krijgt, heeft beschikking over een eindeloos aantal functies. Zo kan het restaurant zien waar de klant vandaan komt, deze verwerken in een online CRM-tool, kijken op welke aanbiedingen er veel wordt gereserveerd en zelfs op tafelniveau haar klanten/performance analyseren en optimaliseren. Iens biedt in ??n systeem een totaaloplossing voor restaurants zonder computer of technische 'know-how' tot complete oplossingen voor een op maat gemaakt concept. Onder andere de restaurants van Okura, maar ook de Gauchos groep zijn hier goede voorbeelden van. Het systeem biedt hen een totaaloplossing voor alle kanalen, echter de reguliere reserveringen zijn en blijven gratis. We zien een verschuiving in de reserveringsmodules die op de site van het eigen restaurant zijn geplaatst, omdat het systeem van iens geen kosten voor deze couverts in rekening brengt en het zelfde doet. Alle tools bieden, om een restaurant te kunnen helpen staat bij ons nog steeds voorop en daarin willen en zijn we de meest complete partij. Jeroen PandersSales Manager iens.nl
Jan van Ottele
Ik gebruik altijd http://www.seatme.nl. Werkt prima!
Wim Plevier
Er wordt gesuggereerd dat Couverts (pas) van start gegaan is. Ik weet normaal wel redelijk mijn weg op websites, maar volgens mij kan ik als consument nog helemaal niet reserveren bij Couverts. Dat zou toch wel even vermeld mogen worden op hun website, en liefst ook in zo'n artikel. Wanneer kunnen we e.e.a. werkend zien?
Restaurant Alexander Den Haag
Het systeem van iens (Livebookings) vinden wij de meest complete en bekende reserveringsmodule, zeker voor restaurants in Den Haag!
http://www.restaurant-alexander.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=95
Tip: google naar reserveren restaurant Den Haag….