Deel dit artikel
-

RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet in log-inalliantie

Drie Duitse media- en internetbedrijven richten de European netID Foundation op om een gezamenlijke inlogsysteem te ontwikkelen. RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet staan aan de basis en ze staan open voor toetreding van andere Europese media- en techbedrijven.

De stichting is de formele basis van een mechanische dat uiteindelijk de mediabedrijven en adverteerders meer macht moeten geven wanneer de nieuwe privacywet eind mei van kracht wordt. Bedrijven als Facebook en Google hebben grote bakken profiel- en gedragsinformatie van hun gebruikers omdat die achter een log-in zitten. netID streeft hetzelfde na met een systeem waar de consument bepaalt welke partijen met zijn data werken.

Tot op heden is netID nog niet veel meer dan een concept. In Nederland heeft Arno Otto geprobeerd het te introduceren. Los van dat initiatief bekijkt RTL Nederland of het zelf zoiets wil optuigen, al lijkt het moederbedrijf nu de richting aan te geven.

In Duitsland is ook het initiatief Verimi werkzaam. Daarin participeren onder andere Allianz, Axel Springer, Daimler, Deutsche Bank, Here en Deutsche Telekom.

Foto: Edna Winti (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond