RTL Ventures investeert 3 miljoen in Flinders
De investeringstak van RTL Nederland neemt voor drie miljoen euro een minderheidsbelang in verkoper van designmeubelen Flinders. Dat start volgende maand een tv-campagne als onderdeel van de strategie het merk uit te bouwen.
Flinders wil in de komende jaren marktleider worden in het designsegment binnen de woonbranche. Directeur en oprichter Geert-Jan Smits denkt dat die kans realistisch is. “De woonbranche is tot op heden erg versnipperd. Zeker in het hogere segment bestaat geen landelijk merk dat de consument via alle kanalen weet te bereiken en te bedienen. De huidige design woonwinkels hebben vooral een regionale focus en online grootmachten als Bol.com, Wehkamp en Fonq missen de specialisatie in het luxesegment.”
Zijn bedrijf is actief in Nederland, België en Duitsland met eigen winkels, zowel online als in de fysieke wereld. Ook in Duitsland is het onder eigen naam actief en dus niet afhankelijk van Amazon, veruit de allergrootste e-commercepartij in dat land. “Omdat wij alleen designmerken verkopen, is er sowieso al veel organisch zoekverkeer dat bij ons binnenkomt.”
Het geld van RTL Ventures investeert Smits in marketing, personalisatie van het aanbod en internationale expansie. Een deel van de RTL-miljoenen gaat naar tv-reclame. Flinders zal de komende twee jaar selectief adverteren op televisie. Over twee weken begint de eerste campagne op de RTL-zenders. “Om ons merk te vestigen gaan we het designsegment claimen.” Flinders gaat ook een eigen magazine uitgeven.
“Wat me ook erg opviel is RTL’s kennis van het opbouwen van merken.” Smits licht op 31 mei tijdens Emerce’ E-commerce Live toe met welke merkstrategie hij zich denkt te kunnen onderscheiden van de grote online verkopers en marktplaatsen.
Investeringsdirecteur Vincent Pieterson: “Er liggen enorme kansen voor woonwinkels die alle kanalen weten te benutten om de woonconsument te inspireren en te adviseren. Met het versnipperende aanbod is het slechts een kwestie van tijd dat er ook online in dit segment een marktleider opstaat. Flinders heeft alle kenmerken om die positie te claimen, met name dankzij de multichannelbenadering en ondernemers aan het roer met een bewezen track record in e-commerce.”
Flinders wil zijn omzetgroei van vijftig procent per jaar vasthouden. Het verkooptotaal moet volgend jaar op 25 miljoen euro uitkomen. Over een aantal jaar denkt Smits meer dan de helft van de omzet in het buitenland te realiseren. Hij acht het haalbaar om op termijn te groeien naar honderd miljoen euro.
De investering van RTL Ventures is de tweede ronde venture capital. In 2013 investeerde Peak Capital. Tot dat moment betaalde Smits, ooit ook oprichter van Jungle Minds, de activiteiten uit eigen middelen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Natasja Voogt
Gefeliciteerd Geert-Jan Smits, Oscar Diele en het gehele Flinders team!