Ruim 100 miljoen euro opgehaald met crowdfunding

De afgelopen jaren is in Nederland meer dan 100 miljoen euro aan bedrijfsfinanciering opgehaald met crowdfunding. Dat stelt Douw&Koren aan de vooravond van Crowdfunding Day morgen in de ArenA in Amsterdam.

In 2014 maakten 602 Nederlandse ondernemingen succesvol gebruik van crowdfunding die daarmee gezamenlijk meer dan 51 miljoen euro ophaalden. Gemiddeld haalt een onderneming per crowdfunding campagne 90.000 euro op. De afgelopen jaren is dit bedrag steeds verder gegroeid.

De zogenoemde ‘sweet spot’ voor crowdfunding ligt momenteel tussen 20.000 en 250.000 euro, met uitschieters naar 1 miljoen euro. Gemiddeld investeren meer dan 100 personen per financieringsvraag.

Douw&Koren en de Kamer van Koophandel deden recent onderzoek onder 3500 ondernemers die aangaven de mogelijkheden van crowdfunding te willen verkennen. Daarbij zien veel ondernemers ook additionele voordelen zoals klantenbinding (42,5 procent), het vinden van nieuwe klanten (49 procent), testen of er behoefte is aan het aanbod (35 procent) of het sneller kunnen verkrijgen van vervolgfinanciering na een crowdfunding campagne (36 procent).

Waar nog wel wat te winnen valt, is beter in te schatten hoeveel tijd een crowdfundingcampagne kost en bij wie de ondernemer denkt het geld te vinden. Zo geeft bijna de helft van de ondernemers die crowdfunding overwegen aan uit het eigen netwerk minder dan 10 investeerders te verwachten.

Bij groei hoort ook professionalisering: crowdfundingplatforms hebben hun krachten gebundeld in branchevereniging Nederland Crowdfunding. Ook ook regulator AFM heeft deze groeimarkt ook op het netvlies.

Morgen vindt Crowdfunding Day plaats in Amsterdam. Kickstarter en Pebble geven er presentaties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug