Deel dit artikel
-

Ruim 4.000 aanmelding ontwikkelaars voor Google Stadia

Meer dan vierduizend spelontwikkelaars en gamestudio’s hebben zich aangemeld om te mogen programmeren voor Googles aankomende cloudgamedienst Stadia.

Iedere aanmelding wordt door een mens bekeken en dus, zo legt Sam Corcoran uit, doet iedere gamestudio er verstandig aan zijn verzoek goed te motiveren. Google Stadia wil zich onderscheiden in het feit dat het crossplatform is en dat gamers ook op al lopende spellen kunnen instappen.

Corcoran vertelde over de interesse voor zijn cloudgamingplatform op Develop:Brighton 2019. Dat vond vorige week plaats in Engeland.

De gamingindustrie kijkt met interesse naar Googles poging ook op deze markt een stevige greep te krijgen. Gezien de omvang van het bedrijf wordt de intentie serieus genomen, maar over de techniek zijn nog vragen. Critici vragen zich af of een cloudgamingplatform fundamenteel snel genoeg kan zijn voor spellen waar het verschil tussen leven en dood wordt bepaald door latencies van millisecondes.

Aan de andere kant: de duizenden aanmeldingen laten zien dat er zat, vermoedelijk veelal onafhankelijke, ontwikkelaars zijn die willen instappen bij het nieuwe platform. Het ligt dan ook voor de hand dat Corcoran en zijn team zullen samenwerken met studio’s die het concept van Stadia het beste tot uitdrukking zullen brengen. Dat zijn niet per se de grote studio’s van de wereld, al is het Franse Ubisoft van meet af aan wel aan boord bij Google.

Google gokt erop dat Stadia zich viraal zal verspreiden via YouTube. Het wordt vreselijk eenvoudig voor gamers om spellen live te streamen en daar, nog tijdens het spel, anderen bij uit te nodigen. Dat wordt zo simpel als het delen van een hyperlink.

Het nieuwe gamingplatform verschijnt op 22 november 2019.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond