Deel dit artikel
-

RUMAG: huilen en weer opstaan

Danny Membre van mediamerk RUMAG toonde woensdag tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een video waarin hij krokodillentranen huilt. Opgenomen kort nadat in maart 2020 televisieprogramma Zondag met Lubach het bedrijf met de grond gelijk maakte omdat een deel van slogans waarmee het merk nationale roem had vergaard gejat bleek.

Membre kijkt nog altijd niet graag terug op die periode. “We hadden in vijf jaar een enorm succesvol bedrijf opgebouwd. We leefden op een roze wolk. Vanuit mijn woonplaats Leeuwarden reed ik elke dag met plezier over de Afsluitdijk naar Amsterdam. En dan stort je wereld in elkaar. Je durft je nergens meer te vertonen.”

Een anderhalf durend gesprek met Arjan Lubach mocht ook al niet helpen. “85 procent van wat hij beweerde is gewoon niet waar. We waren geen geldwolven. We hebben tonnen opgehaald voor goede doelen, maar daar ging het niet over.”

Wel erkent Membre dat meer gelet had moeten worden op de authenticiteit van de teksten. “We groeiden hard en op een gegeven moment geef je dingen uit handen waar je de supervisie over had moeten houden. Met bronvermelding was er niets aan de hand geweest.”

RUMAG begon als een blog over flirten en verliefd zijn. Met aparte slogans via Instagram en Facebook probeerde het blog bezoekers te trekken. “De slogans begonnen steeds belangrijker geworden en toen hebben we er een verdienmodel aan gekoppeld. We zijn tassen, deurmatten en wijnflessen met slogans gaan verkopen. En we maakten slogans voor klanten als Netflix, RTL en Basic Fit. De wereld lag aan onze voeten.”

Na Lubach bleven de klanten weg, maar Danny Membre herpakte zich. “Dat is de reden waarom ik hier mijn verhaal wil vertellen. Om te zeggen dat je nooit bij de pakken neer moet zitten.”

Hij zette twee nieuwe activiteiten op. Just Another Network brengt talent, content, bereik, data en sales samen onder één dak. Voor merken en content partners biedt dit bedrijf één loket om met de generatie Y & Z aan de slag te gaan. Zowel in creatie, bereik als engagement. Vanuit het idee dat consumenten tot 40 jaar erg moeiijk te bereiken zijn via de traditionele media. Membre claimt en bereik van 15 miljoen, 6,8 miljoen geregistreerde volgers en 49 miljoen video-impressies. ‘Just Another Network is een mediabedrijf voor de volgende generaties. We creëren, beheren en verspreiden nieuws, sport en entertainment op een manier die past bij deze tijd.’

De tweede activiteit is een managementbureau Puntenslijpen voor onder meer Quentin Correia, Andy van der Meijde, Humberto Tan, Nesim El Ahmadi en Marijn Kuipers, influencers die merken kunnen vertellen wat werkt en wat niet.

RUMAG lijkt ietwat naar de achtergrond verdrongen, maar is nog steeds een webwinkel waar uiteenlopende producten met de typische slogans kunnen worden gekocht. Van het originele team zijn nog maar weinig mensen overgebleven, zegt Membre.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hessel Ham

NIET.ZO.JANKEN.JOH.VIEZE.GELDWOLF.GA.EENS.WAT.ORIGINEELS.VERZINNEN.IPV.DE.BOEL.BIJ.ELKAAR.TE.JATTEN.ENGNEK!

Joris

Ik zie m zo nog zitten, de meest sneue ‘creatieveling’ ooit, met z’n muts over dat domme koppie getrokken. En maar beweren dat het allemaal ‘inderdaad wat grijs gebied was’. Hahaha. Jatten noemen wij dat hier thuis. En dat die lui anno nu nog steeds lopen te zeuren over dat t allemaal verkeerd geïnterpreteerd was. Dat ze ook heus goede dingen deden. Hoe groot kan de plaat voor je kop zijn.
Misschien eens bellen met Sywert. Zou zomaar kunnen dat die nog wel een leuk baantje voor jullie weet?!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond