Deel dit artikel
-

Russische propagandazender RT naar Rumble

De Russische staatsgestuurde nieuwszender RT is ‘gevlucht’ naar Rumble, een alternatieve YouTube, na een wereldwijde boycot.

Rumble is een videosite die populair is onder Amerikaanse politieke conservatieven.

De EU verbood doorgifte van RT al eerder deze week, omdat de ‘systematische manipulatie van informatie en desinformatie door het Kremlin een actief middel is in de aanval op Oekraïne’.

Facebook en Instagram houden alle Russische staatspropaganda tegen en het Amerikaanse Roku heeft de app voor RT wereldwijd uit zijn Roku Channel Store verwijderd.

Discussieforum Reddit bant intussen wereldwijd op zijn platform alle links naar de websites van Russische staatsmedia zoals Russia Today of Sputnik.

Hoewel RT in Nederland niet werd doorgegeven via glasvezel of kabel is de Nederlandse Vereniging van Journalisten bezorgd over de mediablokkade. Volgens de NVJ is het niet aan staten om nieuwskanalen te laten blokkeren. De EU ondermijnt daarmee de fundamenten van een vrije pers.

Foto Shutterstock

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

RT een propaganda zender?

Wat is dan de NPO in Nederland?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond