Deel dit artikel
-

Ruud Stelder (Lightspeed): ‘We moeten onze voorsprong vasthouden’

Met een recente investering van 166 miljoen dollar kan het Canadese Lightspeed voorlopig weer even vooruit. En daarmee ook de Nederlandse tak onder leiding van Global Director of eCommerce Ruud Stelder. “Ondernemers kunnen met onze oplossingen zich volledig concentreren op het ondernemen.”

Stelder moet nogal eens uitleggen dat zijn vorige bedrijf SEOshop nooit aan zoekmarketing heeft gedaan, ondanks de naam. “Een ondernemersfout”, zegt hij nu. “In het verleden kon je met wat trucjes hoog in de Google resultaten komen, dat hadden wij ook gedaan.”

De verwarring rond de naam is inmiddels verleden tijd, want in 2015 werd SEOShop verkocht aan het Canadese Lightspeed. En onder die noemer levert Stelder nog steeds het e-commerceplatform voor ondernemers die hun tijd toch vooral willen besteden aan ondernemen en niet aan technologie. Die filosofie ligt ook ten grondslag aan de gebruiksvriendelijke kassasystemen van Lightspeed. Het bedrijf richt zich met clouddiensten op retailers, hotels en restaurants. Niet de supergroten, maar ook niet de allerkleintjes, voegt de ondernemer daar nog aan toe.

Gebruikerservaring
En dan te bedenken dat zijn ondernemerscarrière ooit begon als verkoper van elektrische sigaretten. Vanaf 2008 bouwde hij samen met Dennis Cuijpers websites voor bedrijven. Met een investering van 1,1 miljoen van durfinvesteerder henQ groeide dat uit tot een volwaardig e-commerceplatform.

Het duurde niet lang voordat hij op zoek ging naar investeerders voor een Amerikaans avontuur, dat achteraf te ambitieus bleek. De rondgang langs investeerders leverde wel een interessant contact op: Dax Dasilva van Lightspeed. “Die wilde praten. Ik dacht eerst dat ze een koppeling wilden met ons systeem, maar het ging over een overname.” Geen onlogische stap, besloten de eigenaren, die ook al eens aan de ontwikkeling van een kassasysteem hadden gedacht. “We hadden ook toen al aardig wat omnichannel klanten.”

Daarmee verkoopt hij nu wel een ander soort product dan in het verleden. De kassasystemen zijn naar eigen zeggen niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van Square. “Wij bieden bredere oplossingen. Alle secundaire processen worden zoveel mogelijk geautomatiseerd, zodat de ondernemer of de restaurateur zich op de gebruikerservaring kan richten.”

Slimmer
Voorbeelden van toepassing zijn restaurants waar via iPads besteld kan worden. Het platform sluit aan op reserveringsystemen en kan automatisch de tafel weer beschikbaar maken zodra de rekening is voldaan. In hotels kun je via iPads eten bestellen. In de keuken verschijnt die bestelling op een groot scherm en uiteraard wordt deze meteen verrekend.

In de toekomst zal Lightspeed ook kunnen voorspellen, op basis van bijvoorbeeld algemene marktinformatie, welke artikelen in de webshop harder gaan lopen of juist niet. Zodat slimmer kan worden ingekocht.

Dit soort toepassingen wordt momenteel vooral in Amsterdam ontwikkeld. Uiteraard met veel contact met het hoofdkantoor in Montreal. “Wij hebben overal schermen om te kunnen videovergaderen.”

Het bedrijf mikt op een beursgang medio 2019. Op papier is het zo’n één miljard dollar waar. En met vijftigduizend klanten is er al een stevige basis voor de toekomst. Stelder maakt zich voorlopig echter liever druk over zijn producten. “Ik vind dat we ons aardig onderscheiden van concurrenten, maar we moeten die voorsprong wel vast zien te houden.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond