Deel dit artikel
-

Salesforce: Nederland wereldwijd hardste groeier in e-commerce

De Q2 Shopping Index van CRM-reus Salesforce laat zien dat de omzet in digitale verkoop ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar in Nederland met 28 procent is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3 procent en in buurland België viel die omzet op jaarbasis zelfs met 15 procent terug.

De afgelopen vier kwartalen toonde Nederland al een enorm hoge jaar-op-jaar omzetgroei uit digitale verkopen. Na deze enorme stijging zijn de online inkomsten van retailers dus blijven stijgen, al vlakt die stijging het laatste kwartaal met ongeveer de helft af.

Ook nam de groei van online verkeer in Nederland bovengemiddeld hard toe, blijkt uit het onderzoek. Namelijk met een groei van 11 procent tegenover een wereldwijd gemiddelde van 8 procent.

Dit geldt ook voor de groei in het aantal online bestellingen. In Nederland nam het aantal online bestellingen ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar toe met 17 procent, terwijl wereldwijd het aantal online bestellingen gemiddeld met 5 procent afnam.

Het onderzoek laat ook zien dat de conversieratio van Nederlandse webwinkels uitzonderlijk hoog ligt. In Nederland gaat 3,5 procent van het aantal websitebezoekers over tot aankoop, in vergelijking met 2,4 procent wereldwijd.

Dit is het hoogste percentage dat tot nu toe is gemeten door Salesforce in Nederland en hoger dan de andere landen die meegenomen zijn in dit onderzoek. Andere opvallendheden uit het onderzoek zijn het afbreekpercentage van het online winkelwagentje, dat lager ligt dan ooit (77%), en dat geldt ook voor de gemiddelde uitgave per bestelling (49,43 euro), die tegelijkertijd een stuk lager ligt dan het wereldwijd uitgavegemiddelde (76,56 euro).

Ook valt op dat er in Nederland voor het eerst meer sociaal verkeer was vanaf tablets (10,2%) in vergelijking met mobiel (6,9%) en desktop (1%).

De Shopping Index laat ook zien welke productcategorieën jaar-op-jaar het meest en het minst gegroeid zijn. Dit is de top 3 van de producten die wereldwijd het best scoorden:

  • Luxeartikelen (43%)
  • Algemene handtassen en bagage (22%)
  • Luxehandtassen (17%)

En deze productcategorieën kenden de grootste daling:

  • Haarproducten (-36%)
  • Voeding & drank (-21%)
  • Make-up (-19%)

Foto Alexandra Maria via Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond