Deel dit artikel
-

‘Samenwerken bij helpdeskfraude helpt’

Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde tech support zwendel goede resultaten op. Dat stelt de politie.

Tech Support Scam, ook wel bekend als de helpdeskfraude, is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde.

Bij de zwendel gaat het er meestal om dat een slachtoffer zomaar gebeld wordt door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk. Wat ook voorkomt is een pop-up in het scherm, dan wel een fout telefoonnummer als iemand op zoek is naar een helpdesk, en daarbij op een foute site terecht komt. In alle gevallen proberen criminelen toegang tot bankrekeningen te krijgen.

Inmiddels zijn er belangrijke vorderingen geboekt. Het OM in Rotterdam startte een project met de politie in 2017. Bij het project sloten zich al snel diverse partijen aan, zoals het Duitse TeamViewer, Microsoft, Vodafone/Ziggo, Moneygram, de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland, en banken.

Bitcoinbedrijven hebben het moeilijker gemaakt gestolen geld op te nemen. Banken maakten het overboeken van grote bedragen lastiger.

Vervolging is vanwege het feit dat de callcenters zich vaak in het buitenland bevinden, lastig.

Alle maatregelen hebben er in ieder geval voor gezorgd dat de groei van de zwendel een halt is toegeroepen. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde. In 2017 bedroeg de geschatte schade zo’n 6 miljoen euro. Overigens lijkt sinds medio 2020 het aantal slachtoffers weer te stijgen.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond