Deel dit artikel
-

&samhoud media bouwt multiplayer AR dans-app

Het kan zomaar een wereldhit worden voor de jonge dansende tweeling Norah & Yarah. &samhoud media bouwde voor hen een iOS-app om in multiplayer via augmented reality anderen te leren dansen.

Echt onbekend zijn Norah & Yarah al lang niet meer. Via RTL’s Everybody Dance Now en recent bij Ellen DeGeneres kon het tv-publiek hun danskunsten al bewonderen. Ook waren ze op het podium te gast bij Justin Bieber. Vandaag echter brengen ze een app uit waarmee iedereen die dat wil kan leren dansen van de meiden.

De app heet Dance With Us en werkt op iPhones hoger dan de 6S. Daar zit namelijk de AR Kit v2 in. Die is nodig om op maximaal vier deelnemende telefoons een lokaal netwerk op te zetten. Vanuit één telefoon worden dansmoves getoond door Norah en Yarah naar deze en de andere toestellen. De moves van de meiden zijn van alle kanten te bestuderen. Pas als de deelnemers tien bewegingen onder de knie hebben, kan het freestyle dansen beginnen.

Voor het eerst worden volumetric video en multiplayer AR met elkaar gecombineerd in één app. Daarvoor moest producent &samhoud media wel eerst naar Londen. In een speciale studio met 106 camera’s werden de bewegingen van Norah en Yarah van alle kanten gefilmd. Die beelden werden daarna in een renderingfarm tot een ‘surround video’ van 360 video gesmeed. “Je kunt dus met verschillende devices tegelijk het virtuele object bekijken. Je haalt de tweeling levensecht in huis”, vertelt Jip Samhoud.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

“Multiplayer wordt gezien als de toekomst van augmented reality. Hiermee onderzoeken we hoe je met AR iets fysieks kunt leren. Als speler zie je hoe je iets moet doen en je krijgt feedback over hoe je het zelf doet. Daar leer je van.”

Het Amsterdamse mediabedrijf financierde de productie voor de dansende tweeling. Er zal een kleine campagne worden gedaan op social media ter promotie van de app.

Dance With Us ligt conceptueel niet heel ver weg van TikTok. Dat is de nieuwe verschijningsvorm van Musical.ly. Dat werd een jaar geleden gekocht door het Chinese ByteDance voor een miljard dollar. Al drie kwartalen achter elkaar wordt TikTok in de VS vaker gedownload dan Instagram en duldt het enkel WhatsApp, Facebook en Instagram boven zich op de downloadlijsten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond