Deel dit artikel
-

Sanoma Nederland groeit twee procent

De Nederlandse tak van Sanoma Media groeide afgelopen jaar met twee procent tot een omzet van 130,6 miljoen euro. Digitale activiteiten zijn goed voor zeventien procent van de verkopen van de internationale Media-divisie.

Vanmiddag maakte het Finse uitgeefconcern tegenvallende financiële resultaten over het tweede kwartaal bekend. Vergeleken met vorig jaar was de internationale omzet met 3,6 procent gekrompen tot 689,7 miljoen euro. De Nederlandse tak noteerde een kleine groei.

De uitgeefactiviteiten in Finland trekken het kwartaalresultaat omlaag. Dat is een van de reden dat het bedrijf heeft besloten om per 1 september een reorganisatie door te voeren. Dat moet digitaal denken en doen verankeren in het DNA van de organisatie.

Momenteel is zeventien procent van de Media-omzet, of 55 miljoen euro, afkomstig uit de verkoop van digitale content en reclameruimte. Het is niet bekend wat het doel in de nieuwe constellatie is.

De omzet in Nederland groeide van 128 naar 130,6 miljoen euro. Daarvan is 29 procent afkomstig uit Advertising, de rest uit de verkoop van losse nummers en abonnementen op publiekstijdschriften. De internationale cijfers laten zien dat er in Nederland ondertussen meer digitale dan ‘papieren’ reclameuitingen worden verkocht.

Kort na publicatie van de kwartaalcijfers noteerde het aandeel Sanoma aan de Finse beurs 0,4 procent hoger.

Foto: Andrew Taylor (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Abel van de Meulder

Valt wel tegen, gezien het feit dat de afgelopen maand de inflatie juist is gestegen naar 2,6%.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond