Deel dit artikel
-

Sandisk lanceert “ipod” op multimediakaart

SanDisk, marktleider op het gebied van geheugenkaartjes voor palmcomputers en digitale fotocamera's, heeft dinsdag op de CTIA Wireless IT & Entertainment Show in San Francisco een nieuw type beeld- en geluidsdrager geïntroduceerd. Zelf spreekt het bedrijf over een “iPod op een multimediakaartje”.

Onder de noemer Gruvi (spreek uit: Groove I) wil het bedrijf in samenwerking met platenlabels een beschermde multimediakaart – van het type TrustedFlash – op de markt brengen, waarop muziek in WMA formaat en later ook video kunnen worden vastgelegd. Een deel van de kaartjes zal als voorbespeelde beeld- en geluidsdrager in winkels komen te liggen. De Rolling Stones brengen bij wijze van promotie hun jongste cd A Bigger Bang uit op een 265 MB multimediakaart voor 39,95 dollar.

Consumenten kunnen tegen betaling muziek die op de kaart gecodeerd staat ontsluiten met behulp van een code die ze via de mobiele telefoon aangereikt krijgen of muziek wegschrijven naar de kaart, zoals dat bij de iPod gebeurt. De kaartjes zijn vervolgens niet alleen in mobiele telefoons te gebruiken, maar ook in pc’s en pda’s, of in elk ander afspeelapparaat met sleuven voor SD, miniSD en microSD. “Het kaartje is het medium, niet het apparaat waarmee je muziek afspeelt,” zegt woordvoerder Pedro Vargas van SanDisk tegen Emerce.

EMI, Samsung, Yahoo! Music, NDS en PacketVideo hebben het product als eerste omarmd. Yahoo! biedt ondersteuning voor de technologie in de Yahoo Music Engine, gratis software voor eindgebruikers. Vargas: “Je ziet dat ‘content’ steeds meer mobiel gaat. Dat geldt voor games, maar ook voor video en muziek. De omzet van traditionele beeld- en geluidsdragers loopt terug. Daarentegen zijn er al ruim 2 miljard gebruikers van mobiele telefoons. Apparaten die in toenemende mate het gebruik van SD kaartjes ondersteunen.”

De kaartjes zijn niet bedoeld als vervanging van audio cd’s. “Wij mikken op een specifiek segment van de markt,” zegt Vagras. “Zo zou je enkele maanden voordat een film in première gaat, bijvoorbeeld al 10 tot 15 minuten van een film ter beschikking kunnen stellen. Of neem een audio cd: je zou alvast een nummer van een nog te verschijnen album kunnen vrijgeven, en die aanvullen met marketingmateriaal, zoals beltonen. De mogelijkheden variëren van pure promotie tot betaalde content.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Klaassen

Sommige bedrijven moeten kennelijk alles uit de kast halen om hun producten aan de man/vrouw te brengen. Sandisk misbruikt de populaire iPod om een veredelde geheugenkaart te verkopen, maar spreekt zichzelf twee minuten later tegen door te zeggen dat 'het kaartje is het medium, niet het apparaat waarmee je de muziek afspeelt'. Dus, Sandisk, het is eigenlijk helemaal geen iPod? Of zelfs maar vergelijkbaar met een iPod? Slechte marketing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond