Deel dit artikel
-

Sanoma verplaatst al zijn IT naar India

Uitgever Sanoma gaat onderdeel van het bezuinigingsprogramma zijn volledige IT uitbesteden aan India en Polen. Als gevolg daarvan gaan 38 personeelsleden in Finland en Nederland voor het Indiase bedrijf Wipro werken.

Elf mensen in Finland en zeven in Nederland blijven in dienst van de IT-afdeling van Sanoma zelf, maar gaan zich meer richten op ‘kritieke diensten’, zo meldt The Economic Times van India. Een deel van de operationele activiteiten gaat overigens naar Polen, laat Sanoma weten.

Sanoma zegt dat het uitbesteden van de IT-infrastructuur moet bijdragen aan bezuinigingen van honderd miljoen euro. De bezuiginingsoperatie wordt momenteel geleid door CEO Peter de Mönnink, die vorig jaar werd benoemd als opvolger van Dick Molman. De Mönnink zou volgens berichten een ‘harde lijn’ trekken. Echter, het uitbestedingscontract zou vanuit Finland zijn aangestuurd. Sanoma Nederland had sinds 2004 overigens al een uitbestedingscontract met Atos, waarbij de automatiseerder het infrastructuurbeheer overnam. Dit contract liep dit jaar af.

Sanoma kondigde vorig jaar zijn grootste sanering uit de geschiedenis aan, waarbij een groot aantal titels zou worden afgestoten en vijfhonderd banen moesten verdwijnen. Vorige week werd bekend dat Sanoma Gamer.nl en Insidegamer aan uitgever Reshift Digital verkoopt. Daarnaast gaan negentien tijdschriften naar New Skool Media. 93 medewerkers verhuizen mee.

Financiële details met betrekking tot het uitbestedingscontract zijn niet bekendgemaakt, maar het persbericht meldt dat kostenbesparingen een belangrijk criterium zijn geweest. Dat de keuze op Wipro is gevallen, is wel zo handig. De bedrijven zijn in Hoofddorp praktisch buren van elkaar.

Deel dit bericht

5 Reacties

Kees

Eerst zien, dan geloven. In veel gevallen is het met IT outsourcing een gevalletje van ‘goedkoop is duurkoop’.

Jabo

Terwijl alle banken hun IT weer terughalen naar Nederland, gaat de achterhoede van de automatisering, de uitgeverij, IT uitbesteden aan India. Succes Sanoma.

elias

Goedkoop is duurkoop bij uitbesteden. De kwaliteit gaat fors naar beneden, en de kosten gaan jaarlijks omhoog. Maar goed, management is blijkbaar gedwongen op hele korte termijn besparingen door te voeren, vandaar deze noodgreep. Het personeel die de outsourcing moet regelen en later supervisen gaan het heel zwaar krijgen.

van Deurzen

De kwaliteit van de IT kon bij Sanoma eigenlijk al niet meer omlaag. De ATOS dienstverlening is van een tragisch laag niveau. Eindeloze zinloze aanvragen ipv directe(re) hulp. Dat wordt nu dus alleen maar langer wachten en minder begrip door taalproblemen!

dirk

Lees ik toch net dat Wipro een van de twee Global Partner van Liferay is, naast Accenture. Zou Sanoma toch serieus als opdracht aan Wipro meekunnen geven, gebruik voor de portalen en communities Liferay.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond