Deel dit artikel
-

Sanoma heft Innovation Lab op

Uitgeefconcern Sanoma heeft, als onderdeel van een kleine reorganisatie, ook het zogeheten Innovation Lab opgeheven.

The Lab was actief in Nederland en in Finland en huisvestte tot vrij recent vijf interne ventureprojecten. Dat zijn prille initiatieven die nog niet de status van bedrijf hebben.

Voor zover bekend is enkel Swipe & Shop onderdeel van een ander Sanomabedrijf geworden: Fashionchick.

De toekomst van de andere ventureprojecten staat nog niet vast.

Verder klinkt het cryptisch: “Qua ophanging is er als gevolg van de decentralisatie van Sanoma Digital voor gekozen om innovatie bij onze bestaande businesses onder te brengen. Dat wordt weer aangevuld met het nieuwe Digital Centre of Expertise, die op de hoogte blijven van relevante innovaties binnen media wereldwijd.”

Vorige week werd bekend dat de CEO Digital & Technology van Sanoma Group, Arthur Hoffman, het bedrijf verlaat per begin 2016. Waar eerder was gekozen voor centralisatie, wat leidde tot zijn aanstelling, kiest de uitgever nu weer voor decentralisatie, wat zijn vertrek betekent. Hieruit volgt dat CEO Peter de Mönnink weer eindverantwoordelijk is over alle digitale activiteiten.

De koers van het aandeel Sanoma vertoont sinds vijf jaar, ondanks zijn constante poging tot sterke online focus, een sterk dalende lijn. Op de tv-activiteiten in Nederland werd in het derde kwartaal voor miljoenen afgeschreven. De stijging uit online en mobiele reclame kon de daling van de abonnementsinkomsten en losse verkoop bij bladen niet compenseren (PDF).

Foto: Kip Soep (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Inge

Zonde! Maar niet verrast. De tradiotionele publishers versus nieuwe publishers die een vlottere innovatie strategie naleven en verandering zien als daily hassle en ook niet gehinderd worden door traditionele uitgeef structuren. Succes all

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond