Deel dit artikel
-

Sanoma Media Netherlands overgenomen door DPG Media

Sanoma Media Netherlands, inclusief NU.nl, wordt voor 460 miljoen euro overgenomen door DPG Media. Met de bundeling van de twee mediabedrijven moet een sterk en complementair portfolio ontstaan van nieuwsmedia, tijdschriften, radio en online diensten.

Sanoma Media Netherlands geeft onder meer Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine uit. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

DPG Media (voorheen de Persgroep) is in Nederland uitgever van ADR Nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en de Tubantia), de Volkskrant, Trouw en Het Parool. DPG Media is ook eigenaar van de radiozender Qmusic, zakelijk platform De Ondernemer, online video MyChannels en diverse websites zoals Independer.nl, AutoTrack.nl, Gaspedaal.nl, Intermediair.nl, NationaleVacaturebank.nl, Indebuurt.nl, Reclamefolder.nl, Sportnieuws.nl, Hardware.info en Tweakers.net.

Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 424 miljoen euro omzet. Bij het bedrijf werken 894 fte, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 746 miljoen euro omzet. Bij het bedrijf werken momenteel 2795 fte verspreid over heel Nederland.

Erik Roddenhof, CEO DPG Media, noemt de overname een belangrijke versterking van de onderneming, ‘die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.’

Met NU.nl hoopt DPG onder meer een vuist te kunnen maken tegen Google en Facebook. ‘Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.’

De verkoop door het Finse Sanoma is opmerkelijk aangezien het bedrijf wordt geleid door Nederlander Susan Duinhoven. In haar toelichting legt zij niet uit waarom Sanoma van het onderdeel af wil. Zij spreekt over een prachtig portfolio met sterke merken in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is ‘uitstekende groei’ gerealiseerd op het vlak van nieuws en data.

De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden.

De CEO van Sanoma Media Nederland Rob Kolkman verhuist niet mee. Hij wordt CEO van de educatieve tak Sanoma Learning. Kolkmans eerdere werkervaring omvat verschillende senior managementfuncties bij RELX Group, een wereldwijde aanbieder van op informatie gebaseerde analyse- en beslissingshulpmiddelen, en bij BPP Professional Education, een wereldwijde aanbieder van bedrijfseducatie.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

M.

Zozo, interessant.
Had eigenlijk nog eerder verwacht dat Talpa/John de Mol ermee vandoor zou gaan. Flinke overname dit.

Seb

@M

Talpa heeft inmiddels ANP gekocht en is achter de schermen al lange tijd aan het werk om een eigen nieuwsmerk te lanceren.

Ik denk juist een slimme zet van Talpa om hier niet in te stappen, oplages dalen nog altijd. Er is ook weinig synergie.

Voor DPG een stevige overname, met een pakweg 55 miljoen winst per jaar op deze titels, duurt het wel even voordat deze investering terugverdiend is. Enige manier om hier snel hogere winstgevendheid te creëren is door stevig te saneren en op synergie te mikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond