Derp

Sanoma start adverteren iPhone-apps binnen Nu.nl-app

Bedrijven kunnen binnenkort voor hun iPhone-apps adverteren op een speciaal applicatieportaal binnen Nu.nl’s iPhone-toepassing. Uitgever Sanoma komt dit jaar met nog tien nieuwe apps.

Het advertentietarief voor de app-gids in de Nu.nl-app bedraagt 25 euro cpm, vertelde Menno Biesiot, business developer mobile van Sanoma Digital, dinsdagavond tijdens een IPAN-bijeenkomst in Amsterdam. "De Nu.nl-app is een van de meest gebruikte mobiele apps in Nederland. Er is voor ons een rol weggelegd bij de promotie van apps."

Tien apps in 2010?

Sanoma wil dit jaar een stuk of tien verschillende mobiele apps lanceren. Het gaat zowel om apps voor bestaande titels als thematische toepassingen die de verschillende media in het concern overstijgen. Biesiot: "We hebben tijdschriftentitels beoordeeld op criteria als de iPhone-populariteit onder de doelgroep en het enthousiasme voor mobiele applicaties bij de redacties."

Sanoma laat het ene deel van zijn nieuwe mobiele apps maken door bedrijven die werken met teams en het andere deel door ‘eenpitters’. "We willen experimenteren zodat we kunnen leren van onze fouten. We hebben voor dit jaar nog bescheiden targets", aldus Biesiot.

Hij verwacht niet dat er een Margriet-app komt, maar een Viva-app is volgens hem niet uitgesloten. Dat geldt ook voor een toepassing rond het thema ‘ouders’. Voor Playboy zijn iPhone-apps lastig te realiseren. "Er mag geen blote borst in de App Store staan. Apple staat niet toe dat er tepels te zien zijn, bikini-foto’s mogen wel." De strikte regels van de App Store zorgden er ook voor dat Startpagina-app eerst door Apple werd gerangschikt als een 17+-toepassing, vanwege het open invoerveld voor webadressen.

Meer pageviews met apps

De Nu.nl-app voor de iPhone zorgt nu voor meer bezoekers dan de mobiele nieuwsite. Het aandeel van de app groeit snel, aldus Biesiot. De app levert 35 miljoen pageviews per maand op, bij de mobiele site zijn dat er 25 miljoen, vertelde hij. "De piek voor de Nu-app is in de ochtend- en avondspits en rond opstaan en naar bed gaan. Mobiel bezoek is anders dan het gewone webverkeer. Tijdens kantooruren is het relatief laag." Ook in het weekend stijgt het mobiele verkeer.

Binnen enkele maanden start de Stichting Internet Reclame (STIR) volgens Biesiot met het meten van de eerste bereikscijfers van mobiele sites en apps. De Sanoma-manager is als lid van IAB Mobile bij het STIR Lab Mobiel betrokken. Sanoma werkt ook aan zijn eerste iPad-applicatie. Die is rond eind maart af, belooft Biesiot.

Een nieuwe versie van de Nu.nl-app, die binnenkort verschijnt, krijgt pushberichten. Gebruikers kunnen zich aanmelden voor het ontvangen van berichten op hun iPhone-standbyscherm per onderwerp. Het zelf invoeren van trefwoorden voor ontvangst van pushberichten, zoals kan met de app van het Nederlandse BNO News, is nog niet mogelijk.

"Je kunt je wel op elke tag die de redactie onder artikelen zet abonneren. Ook is het mogelijk om pushberichten te ontvangen voor tv-programma’s", meldt Biesiot aan Emerce. "Nieuwe functies zijn verder: offline artikelen lezen, een verbeterde weerpagina en de dagelijkse strip van FC Knudde."

Foto: apesara (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug