Deel dit artikel
-

SAP koopt omnichannel-leverancier hybris

Softwareleverancier SAP heeft voor een onbekend bedrag de Zwitserse e-commerceleverancier hybris overgenomen. Het commerceplatform van hybris wordt gecombineerd met het middleware platform SAP HANA en het sociale softwareplatform SAP Jam.

Met de aankoop, die wordt geraamd op ver boven een miljard dollar, wil SAP zijn oplossingen voor relatiebeheer en marketing versterken. In een telefonische toelichting zojuist benadrukten de Zwitsers dat zij ‘meer bieden dan een e-mailoplossing’, want: omnichannel. Bedrijven moeten tegenwoordig op allerlei manieren, bijna real time, contact kunnen onderhouden met hun klanten: via web, call centers, mobiel en in-store.

Hybris richt zich op kleine en grote bedrijven en heeft vijfhonderd klanten, waaronder Levi’s, 3M en Nikon. In ons land draaien de sites van V&D, Pets Place en Praxis op de software. De omzet bedroeg vorig jaar zo’n honderdtien miljoen dollar.

CEO Bill McDermott sprak vanavond over een ‘game changer’. ‘Wacht maar totdat de hybrisoplossing wordt samengevoegd met SAP HANA, geen concurrent heeft wat wij hebben. Het komt zelfs niet in de buurt.’

Het SAP HANA Cloud Platform ondersteunt gebruikers bij het snel opsporen van, analyseren van en reageren op wijzigingen in de markt. De oplossing omvat onder meer applicatieontwikkeling, integratiediensten en analyse-instrumenten.

De aankoop kan niet los worden gezien van andere grote acquisities op dit gebied. Databasegigant Oracle kocht ATG voor een miljard dollar enkele jaren terug en Eloqua voor 879 miljoen vorig jaar. NetSuite nam OrderMotion over en Salesforce liet gisteren wetenvoor 2,5 miljard dollar cloudmarketingplatform ExactTarget in te lijven. Het gevecht om klantcontacten is dus begonnen. Daarbij heeft SAP het voordeel dat men de software diep kan integreren in bedrijfsprocessen, iets waar het Duitse bedrijf zich al jaren op richt.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond