Deel dit artikel
-

Sarenza: ‘Nederlandse shopper erg veeleisend’

De Nederlandse consument is a-typisch, lijkt in niets op kopers in andere EU-landen en is veeleisend. Daar staat tegenover, dat hij graag goed betaalt voor een goede deal.

Dat is het beeld dat Stéphane Treppoz van de Nederlandse klant schetst. Treppoz is de algemeen directeur van online Sarenza, een webwinkel voor schoenen en tassen die actief is in 25 EU-landen. Daarmee realiseerde hij vorig jaar een omzet van ruim honderd miljoen euro.

“Dat is ook wel te verklaren. Nederlanders staan open voor invloeden van buitenaf. Ze nemen het excentrieke en klassieke van Engelsen, het behoudende van Duitsers en worden daarbij beïnvloed door trends uit Zuid-Europa. Daar komt bij dat het e-commercelandschap goed is ontwikkeld, mede omdat jullie een hoge breedbandpenetratie hebben.”

Treppoz maakt op dit moment een rondreis door Europa. In zeven Europese landen deed hij onderzoek naar de lokale winkelculturen. Anders gezegd: hoe ziet de typische klant eruit? Het antwoord in Nederland: de typische klant bestaat hier niet. En daarin is Nederland uniek. De Scandinavische landen komen qua cultuur nog het dichtstbij.

Sarenza is sinds een jaar actief in Nederland en het gaat volgens de Fransman naar tevredenheid. Nederlanders geven het meest uit bij zijn webwinkel. Ze geven althans het makkelijkst tussen de honderd en tweehonderd euro uit aan een paar schoenen. Dat doet acht procent. “Als ze zien dat het een goede deal is, althans.”

Komend jaar wil het bedrijf de kwaliteit van zijn dienstverlening in alle landen vergroten. Meer producten en merken, sneller leveren en een betere klantenservice. Dat stelt de winkel ook voor uitdagingen.

Alle logistieke handelingen worden vanuit Parijs verricht. Daar zit het hoofdkantoor en het magazijn, met een miljoen items op voorraad. “Naarmate het e-commercelandschap in een land volwassener wordt, worden de klanten veeleisender. Nederlanders zijn daarom erg veeleisend. We proberen bestellingen binnen 48 uur uit te leveren.”

Buitenlandse partijen mogen van de klant in het begin nog meerdere dagen levertijd nemen. “Naarmate je ergens langer bent, wordt dat steeds korter.” Een trend, die ook elders is te zien, is dat grote lokale webshops bestellingen al op dezelfde dag beginnen te bezorgen. Sarenza kan daar nu niet in mee maar, zegt de CEO, als de markt daarom vraagt schaalt hij de lokale business op om daarin te voorzien.

“Met partijen als Amazon en Zalando om ons heen, bevinden we ons in een enorm concurrerende markt. We onderscheiden ons door ons puur te richten op schoenen en tassen. Tachtig procent van het assortiment bestaat uit internationale merken, twintig procent uit lokaal aanbod. Over de volle breedte hebben we zeshonderd merken, waarvan je er zeventig nergens anders vindt. We bieden dus exclusiviteit.

In thuisland Frankrijk adverteert Sarenza ook op radio en televisie om het merk bekender te maken. Zodra de econometristen in Parijs zien dat een ander land voldoende groot is dan worden ook daar de traditionele media bijgeschakeld.”

Over de omzet van dit jaar doet de ondernemer geen uitspraken. Wel laat hij weten dat het bedrijf winstgevend is.

Foto: Lamepduza (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Marinus van den Elshout

Kijk, dan kan je maar beter zorgen dat je productfoto’s goed op orde zijn. 😉

marcel

Is de Nederlandse shopper veeleisend of zijn de Fransen te gemakzuchtig.
Volgens mij draait Internet om service en daar hoort snelle levering nu eenmaal bij.
Sooco levert binnen 24 uur. En coolblue is een voorbeeld van hoe je SERVICE met hoofdletters schrijft.
Een mooie logistieke uitdaging voor Sarenza.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond