Deel dit artikel
-

Sceptische reacties op overnamegeruchten Beats door Apple

Apple-fans reageren sceptisch op de geruchten dat Apple zowel de muziekstreamingdienst Beats Music als de hardwareafdeling voor luidsprekers en koptelefoons zou willen overnemen voor omgerekend 2,3 miljard euro. ‘Ik hoop dat dit niet waar is’.

Volgens de Financial Times zou een overeenkomst aanstaande zijn en volgende week worden aangekondigd. Het zou voor het eerst zijn dat Apple een bekend merk overneemt, al hoeft het niet waar te zijn: al eerder gingen er hardnekkige geruchten dat Apple de Duitse tv-fabrikant Loewe wilde kopen. Uiteindelijk bleken die verhalen gebaseerd op de bemoeienis met Loewe van een voormalige Duitse Apple manager. Mochten de geruchten kloppen, dan gaat het om de grootste overname door Apple uit zijn geschiedenis.

Apple verkoopt al wel Beats-producten in zijn Apple Stores, en in het verleden waren er goede contacten tussen Steve Jobs en rapper en muziekproducent Dr. Dre, de oprichter van Beats. Ook zouden er in het verleden contacten zijn geweest tussen CEO Tim Cook en muziekproducer Jimmy Iovine van Beats.

De logica van de overname is echter ver te zoeken: Apple heeft Beats niet nodig om een eigen streamingdienst op te zetten, en de hoofdtelefoons zijn van het type zware bassen, die door muziekconnoisseurs ‘matig’ tot ‘ronduit bagger’ worden genoemd. Daarnaast is het overnamebedrag overdreven: Beats heeft recentelijk een investering van 500 miljoen dollar gekregen van durfkapitalist Carlyle tegen een marktwaarde van 1 miljard.

Ooit had de Taiwanese fabrikant HTC een belang van 50,1 procent in het bedrijf, maar dat werd in twee tranches verkocht.

Apple-fans reageerden skeptisch op de overnamegeruchten: ‘Waarom niet vijf keer het bedrag voor Yahoo?’

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten

Waarom is die streamingdienst niet interessant voor ze? Ja Apple heeft iTunes Radio, maar ze hebben daarmee wereldwijd maar 5% bereik. En belangrijker:

In fairness, iTunes Radio only launched in September last year, so it may still be a little early to tell definitively, but it does appear to be taking Apple a lot longer to expand iTunes Radio globally. It is impossible to say exactly why this is the case, but an obvious explanation for this is that there are far more complex negotiations involved in launching iTunes Radio (as well as bringing iAd to new countries for the free version of the service). Consequently, I’d expect iTunes Radio to continue to be far slower than iTunes Match in expanding globally.
(http://www.macstories.net/stories/mapping-the-international-availability-of-entertainment-services/ ).

Mogelijk heeft Beats Audio al wel die rechten in handen, waardoor Radio in korte tijd snel kan groeien.

GvdH

Gezien het bedrag dat is overgeboekt kan ik me zo voorstellen dat het gaat om verschillende onderdelen. Vaak gaat het ook om kennis en ervaring welke op de lange termijn gebruikt kunnen worden. Ben benieuwd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond