Deel dit artikel
-

Schiphol bouwt API-platform

Luchthaven Schiphol ontwikkelt een API-platform, zodat het niet-kritische bedrijfsgegevens kan delen met ontwikkelaars die daar nieuwe apps en sites mee willen bouwen.

Dat zegt CIO Albert van Veen in een interview in de Emerce magazine dat aanstaande vrijdag verschijnt.

Van Veen beschouwt de open data-filosofie als noodzakelijk om de luchthaven van de toekomst te helpen bouwen. “Zie het API-managementplatform als een soort shop. Dat trekt vanzelf een stroom programmeurs.”

De luchthaven kreeg onlangs een eerste indruk van waar het initiatief toe kan leiden toen het met Aéroports de Paris de Hack & Fly-hackathon organiseerde. Ontwikkelaars kregen een aantal typen datasets tot hun beschikking om in zes verschillende rubrieken diensten mee te ontwikkelen.

De CIO van de Schiphol Group vindt dat IT-directeuren niet te volgzaam moeten zijn in hun werk. “Als wij de nieuwe digitale ontwikkelingen niet zelf oppakken bestaan veel bedrijven over een paar jaar niet meer. We kunnen de nieuwe Apples en Googles van deze wereld beleveren en moeten dat ook doen. Dit moet je niet bij Marketing leggen, want die begrijpen Techniek niet. We moeten naar voren stappen, leidend zijn richting onze boards.” En niet in termen van techniek, maar in termen van businesscase. “Dat snappen ze altijd.”

Foto: Enric Martinez (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Getjan Lammers

Echt 2thepoint.
Wat een prachtig bericht, en ik zal Albert van Veen steunen in zijn verkiezing tot Digital Transfomer via http://www.digital-transformer.nl
Succes

JLM Lankhorst

volledig mee eens en goede zaak.
Goed om te zien dat Schiphol (als infrastructureel instituut) hierin de voortrekkers rol vervult.

De domeinen Marketing/ ICT dienen ondersteunend te zijn aan de business. De basis voor verandering. Vergt wel aanpassing binnen de organisatie om de juiste afwegingen te kunnen blijven maken. Goed voorbeeld doet volgen!

Danny van der Kraan

*Zet vork en mes op tafel* Oohh lekker! Wanneer mogen we (developers) beginnen?!

Sander van der Blonk

Fantastisch initiatief, Albert. Ik struikelde alleen over je opmerking dat …dit moet je niet bij Marketing leggen, want die begrijpen Techniek niet. Is dat een aanname of een feitelijke constatering met betrekking tot de marketing competentie bij Schiphol Groep?

Erwin Boogert

Hij sprak in algemene, bredere context Sander.

Dimitri van Hees

Eureka! Eindelijk wordt men wakker in Nederland. Transavia heeft onlangs ook al het licht gezien. Ben wel benieuwd of er gebruik gemaakt gaat worden van bestaande en bewezen oplossingen of dat men weer opnieuw het wiel uit wil gaan vinden. En of er ook nagedacht is over de integratie van Linked Data in deze API strategie. Vrijdag maar eens lezen 😉

J

Hmmmm. Ik dacht dat de IT sector al redelijk progressief en vernieuwend was. In de praktijk blijkt de sector redelijk ‘volgend’ te zijn. Mooi om te zien dat IT de lead kan nemen. Mooie rol!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond