Deel dit artikel
-

Schiphol onderzoekt gezichtsherkenning

Schiphol is zaterdag (7 januari) gestart met een proef uit met gezichtsherkenning. Doel is om te zien of deze technologie kan helpen bij de doorstroming van passagiers naar de juiste gate.

Schiphol heeft op zich al ervaring met gezichtsherkenning. Zo wordt er bij de elektronische paspoortcontrole, die sinds 2012 bestaat, gebruik van gemaakt. De gezichtsherkenningssoftware vergelijkt de reiziger die voor de scanner staat met zijn paspoortfoto. Daarnaast is Schiphol betrokken bij het Happy Flow-project op Aruba, samen met KLM en de marechaussee. Passagiers hoeven daar maar één keer hun paspoort te laten zien. De digitale foto die op een chip in het paspoort is opgeslagen wordt gelezen en daarna kunnen zij op basis van gezichtsherkenning het luchthavenproces van inchecken tot boarden doormaken. Ze hoeven ook geen instapkaart meer te tonen.

Meer dan 120 landen hebben elektronische paspoorten met biometrische functionaliteiten. De EU geeft deze paspoort al sinds 2006 uit. In 2018 beschikken 3,5 miljard burgers over e-reisdocumenten. Tegelijkertijd zullen volgens branchevereniging IATA in 2034 7 miljard mensen per vliegtuig reizen, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Dat zet druk op de luchthavens en onderstreept de noodzaak voor een soepeler proces.

De Noorse Technologische Universiteit in Gjøvik werkt mede daarom in opdracht van de EU aan gezichtsherkenningsalgoritmen die betrouwbaarder en accurater zijn bij het detecteren en traceren van passagiers op de luchthaven. Het belangrijkste probleem is ‘face spoofing’ – het vervalsen van data. Het algoritme moet daarom in staat zijn om te zien of een gezicht ‘echt’ is of dat het om een print of een display afbeelding gaat, bijvoorbeeld omdat iemand een foto of een iPad voor de scanner houdt.

Schiphol is overigens niet de enige luchthaven die de mogelijkheden van biometrie onderzoekt. Changi Airport in Singapore start dit jaar met biometrische gezichtsherkenning in terminal 4, die een capaciteit heeft voor 16 miljoen passagiers per jaar. Het controlesysteem omvat het hele proces, van de selfservice bagageafgifte en de grenscontrole tot de selfservice instapprocedure bij de gate.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond