Deel dit artikel
-

Schiphol test boarden met gezichtsherkenning

Schiphol is samen met Cathay Pacific een proef gestart met boarden met behulp van gezichtsherkenning. Reizigers hoeven bij de gate geen paspoort of instapkaart meer te laten zien. Het scannen van hun gezicht is voldoende om door te mogen naar het vliegtuig.

Reizigers die inchecken voor de vlucht van Amsterdam naar Hong Kong van Cathay Pacific, wordt gevraagd of ze mee willen doen aan de proef. Zo ja, dan wordt bij een van de speciale registratiekiosken het paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier gescand. Daarna volgt zoals altijd de security- en paspoortcontrole. Bij het boarden wordt bij de gate een scan gemaakt van het gezicht. Deze wordt vergeleken met de scan die gemaakt is bij het registreren. Wanneer het gezicht wordt herkend, gaat het poortje open en kan de passagier direct aan boord.

Volgens Schiphol wordt zo een betere doorstroming gerealiseerd op de luchthaven. Boarden met gezichtsherkenning is de eerste fase van het Seamless Flow-project, dat beoogt zoveel mogelijk bottlenecks weg te nemen, vanaf aankomst op de luchthaven van de passagier tot het vertrek van diens vliegtuig.

“Voor passagiers wordt de reis van aankomst op de luchthaven tot aan boord gaan, eenvoudiger en efficiënter,” zegt Wilma van Dijk, directeur Safety en Security van Schiphol. ”Nu moet je bij verschillende controlepunten op de luchthaven nog je paspoort, je instapkaart of beide laten zien. Bijvoorbeeld bij het afgeven van je bagage, bij de toegang tot de veiligheidscontrole, bij het passeren van de grens en als je gaat boarden. In de toekomst kun je deze controlepunten soepeler passeren omdat je wordt herkend aan je gezicht. Je paspoort en instapkaart kan je in de tas laten.”

De komende maanden wordt het scannen van het gezicht, het paspoort en de instapkaart bij registratie en het boarden getest. Het is de bedoeling dat in de loop van het jaar, in de volgende fase, de paspoortcontrole wordt toegevoegd aan de proef. Tijdens de proef worden de procedure en de apparatuur tussentijds regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.

Voor het testen van deze innovatie is een samenwerkingsverband aangegaan door de overheid, Amsterdam Airport Schiphol, Cathay Pacific, KLM en Vision-Box die het technologie platform voor Seamless Flow ontwikkeld heeft.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Gerritsen

Wij hebben 14 maart meegedaan met de test. Verliep allemaal prima. We hoefden onze boardingpas en zo niet meer bij de hand te houden. Dus weggestopt in de handbagage. Alleen toen we in wilden stappen moesten we de boarding pas wel laten zien. Beetje oponthoud. Zal kinderziekte zijn geweest. Dit vond ik jammer. De rest leek me perfect.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond