Deel dit artikel
-

Schiphol wil rfid-chips in bagage invoeren

Schiphol wil alle koffers uitrusten met een computerchip. De bagage blijkt zo namelijk veel beter te volgen dan met de huidige manier, waarbij een streepjescode wordt gebruikt.

Afgelopen zomer hebben Schiphol en KLM de nieuwe technologie getest. Op het traject Amsterdam – Narita (Japan) kregen alle koffers een radiochip (rfid) mee. De resultaten waren goed; de chips waren, aldus een woordvoerder, erg betrouwbaar.

Wat een algehele invoering nog in de weg staat is het feit dat er op dit moment nog geen internationale standaard is. Zo gebruikte Schiphol bij de proef hoge radiofrequenties, terwijl Delta Airlines – dat een soortgelijke proef had draaien – últrahoge frequenties gebruikte. De IATA (internationale organisatie voor de burgerluchtvaart) is inmiddels wel bezig zo’n internationale standaard in het leven te roepen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Wallraf Manuel

Geachte, Gewoon uit interesse zou ik enkele vragen beantwoord willen zien: 1-Welke afmetingen heeft zulke rfid-chip?2-Kan de locatie van de betreffende koffer altijd bepaald worden?3-Hoe en met welk toestel wordt de koffer dan gevolgd? Dank bij voorbaat. Manuel

Earl Tai

1- De chip zelf is enkele millimeters (hxb) en net zo plat als een sticker. Hij wordt ook bevestigd dmv lijm, gelijk als een sticker.De antenne die nodig is, is echter enkele cm's lang (maar net zo dun) en verschilt van vorm afhankelijk van gebruik en frequentie.2- Ja, maar het is wel nodig om de door de rfid chip uitgezonden signalen in te lezen dmv een lezer. Dat uitlezen van de rfid chip moet dus steeds gebeuren op strategische momenten /plaatsen, bijvoorbeeld bij verzending uit het magazijn, en bij ontvangst door de ontvanger.3- Lezers zijn er in verschillende vormen. Er zijn handlezers (denk aan de bestaande bar-code lezers). Er zijn ook lezers in de vorm van een pportje waar de rfid chip doorheen moet. Belangrijk om te weten, de afstand tussen uitgezonden frequentie en de ontvanger is tussen de 5 en 10 meter. Bovendien zijn er beperkingen mbt de positie van de RFID chip t.o.v. de lezer. Kenmerkend is dat elke lezer rechtstreeks is verbonden met een centrale databse en de informatie hierin opslaat. Hierdoor is er steeds real-time informatie beschikbaar in de database, en is ook het veiligheids / privacy aspect gewaarborgd. Er staat namelijk alleen een code in de rfid chip, en geen persoonlijke gebruikers of specifieke productinformatie.

annemiek

Weet je waar ze dat van mij ook mee zouden mogen doen, met auto’s op de parkeerterreinen! Het kan aan mij liggen maar het lukt me zelfs na 2 dagen niet meer om nog een beetje een idee te hebben waar ik geparkeerd heb. Dat hebben ze trouwens bij andere bedrijven aftentoe wel goed geregeld hebben : http://parkerenluchthavenschiphol.nl/

Els

Bekend probleem Annemiek! Waarom probeer je niet een keer een van de omliggende parkeerbedrijven bij Schiphol (http://langparkerenschiphol.net/)? Deze zijn vaak kleinschaliger!

@annemiek

Je kunt ook een foto maken van de parkeerplek en nummer waar je geparkeerd hebt.. in het ergste geval kun je je telefoon verliezen en dan ben je ook je auto kwijt omdat je hem niet meer kunt vinden…
Zonder gein, goed idee! Aanvulling op hierboven is dit nog een goede site met een overzicht van aanbieders waar je kunt parkeren http://www.parkerenschipholvergelijker.com/

Dennis

Beste Annemiek en Els, recent is op de luchthaven van Düsseldorf een nieuwe manier van parkeren gelanceerd zoals valt te lezen op nu.nl (http://mobiel.nu.nl/tech/3810994/robot-parkeert-autos-duits-vliegveld.html). Hierbij parkeert een robot je auto voor je en hoeft je dus helemaal niet meer na te denken waar je geparkeerd hebt, maar staat je auto bij terugkomst direct klaar bij de aankomsthal. Een gelijkwaardige service wordt aangeboden bij de Nederlandse luchthavens middels valet parking. Mochten jullie deze en andere parkeerplaatsen graag willen vergelijken, kijk dan eens op sites als http://parkeerprijzen.nl/, http://www.parkerenschiphol.nl/ en http://www.langparkerennabijschiphol.nl/.

Groeten,

Dennis

Bram Meijer

Vandaag weer een dergelijk artikel op https://www.luchthaven.nl/ gelezen en voor mij even de aanleiding om te googlen, niks nieuws dus. Wanneer wordt dit nu eens echt doorgevoerd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond