Deel dit artikel
-

Search marketeers snappen zoekmachinegebruikers niet

Zoekmachinegebruikers zijn lettervreters. Search marketeers lijken zich echter weinig aan te trekken van het gedrag van deze groep, zo blijkt uit onderzoek. Gebruikers van een zoekmachine mogen dan liever klikken op een nieuwsbericht, een marketeer richt zich liever op afbeeldingen om iets onder de aandacht te brengen.

Een onderzoek van Search Engine Marketing bureau iProspect, een zusje van Checkit, toont aan dat marketeers op het gebied van search het liefst een afbeelding gebruiken (58 procent) wanneer zij digitale middelen moeten inzetten om bepaalde punten onder de aandacht te brengen. Ook favoriet is een online persbericht (32 procent) of video (20 procent).

Een eerder onderzoek van het bureau naar het gedrag van zoekmachinegebruikers liet afwijkende voorkeuren zien aan de andere kant. Wanneer de gebruikers zowel tekst als video en beeld voorgeschoteld kregen binnen de resultaten van zoekmachines als Google en Yahoo klikten zij liever op een nieuwsbericht (36 procent), dan op afbeeldingen (31 pocent) of video’s (17 procent).

“Terwijl Search marketeers hun digitale content willen verbreden met video’s, persberichten en afbeeldingen om de concurrentie voor te blijven slagen ze er niet in om daadwerkelijk de link te leggen met de zoekmachinegebruiker” aldus Robert Murray, President van iProspect.

De search marketeer, die zich toch richt op de zoekmachnegebruiker, lijkt zich hiermee weinig aan te trekken van het gedrag van deze groep. Dit terwijl uit dit onderzoek blijkt dat de marketeers zich juist meer zouden moeten richten op persberichten die als ‘nieuwsberichten’ naar voren komen binnen de zoekresultaten.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat slechts net iets meer dan de helft van de search marketeers online marketingkanalen integreren met de offline variant. Wordt dit wel gedaan, dan gebruikt een groot deel (34 procent) direct mail en advertenties in print (29 procent). Televisie en radio zijn niet al te populair en bungelen onderaan met allebei 12 procent.

Dit terwijl weer een ander onderzoek van het eerder genoemde bureau naar het effect van online kanalen op zoekgedrag weer wat anders aantoont. Juist binnen de offline media worden zoekmachinegebruikers door televisiereclame (37 procent) aangezet om een zoekopdracht uit te voeren. Ook hieruit blijkt dat search marketeers zich eigenlijk zouden moeten richten op televisiereclame als het gaat om de offline kanalen die de zoekmachinegebruikers daadwerkelijk tot zoeken aanzetten.

De helft van de search marketeers die helemaal geen offline kanalen gebruikt zou zich nog eens achter de oren moeten krabben. Alle advertenties op offline kanalen bij elkaar genomen zetten 67 procent van de mensen aan tot het doen van een zoekopdracht. Van dit percentage is er nog eens 39 procent die zelfs overgaat tot een aankoop.

Het niet integreren van online en offline kanalen wordt voor een deel toegeschreven aan te weinig budget (19 procent), te weinig mankracht (15 procent) en verschillende afdelingen die de search marketing of de offline kanalen onder hun beheer hebben (1 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond