Deel dit artikel
-

Sem Zijlstra (Cowboys.nl): ‘Recruiters zien TikTok en Spotify over het hoofd’

Nul procent commissie op je recruitment-advertentiebudget en gemiddeld dertig procent goedkoper dan andere bureaus. Het nieuwe recruitmentmarketingbureau Cowboys.nl wil zich via moderne media afzetten tegen de gevestigde orde.

Er is flink onderhandeld over de domeinnaam, waar ‘zeer stevig’ voor is betaald, zo vertelt medeoprichter Sem Zijlstra. ‘Dag ondoorzichtige recruitmentbureaus. Hallo, Cowboys’, staat er nu met koeienletters op de onlangs gelanceerde site.

Het nieuwe Amsterdamse bureau ontstond als gevolg van de coronacrisis. Zijlstra en zakenpartner Wouter Aijtink waren in 2019 Boest begonnen, naar eigen zeggen de grootste event advertising agency van de Benelux. Na maart 2020 lagen de activiteiten volledig stil.

Om het personeel toch aan het werk te houden en nieuwe markten aan te boren, werd een bureau voor recruitmentmarketing opgericht. De drie oprichters hebben namelijk ruime ervaring in deze sector. Met name Lars Wetemans, die eerder aan het roer stond bij Wonderkind.

Spotify
De frustratie over de werkwijze van bestaande recruitmentmarketingbureaus vormde de aanleiding. Die vertellen doorgaans niet dat ze minstens vijftig procent marge pakken op het mediabudget, stellen de cowboys. Of media adviseren die de hoogste marges opleveren, niet die het beste presteren.

Cowboys.nl wil dit veranderen door een uurtarief te rekenen en volledig inzicht in de kosten en resultaten te bieden. Je betaalt dus alleen voor het werk dat wordt verricht. Geen hoge kosten die verborgen zitten in mediabudgetten en kickback-fees. “Daarbij is alle data transparant en altijd van jou.”

Het bureau bereikt zowel passief als actief werkzoekend talent met creatieve online campagnes. Met behulp van (arbeidsmarkt)data kijk men waar de vacatures het beste onder de aandacht kunnen worden gebracht.

Niet tevreden met de kwaliteit van de aanvragen of het aantal sollicitanten? Dan doet Cowboys er naar eigen zeggen alles aan om van de campagne alsnog een succes te maken. Free of charge.

De starters willen ook nieuwe media inzetten die andere bureaus nu nog over het hoofd zien. Denk aan TikTok om jongeren te bereiken of audioreclames bij Spotify. Evenals influencers inhuren die bij een bedrijf over de vloer komen en laten zien welk talent men nodig heeft. Cowboys is inmiddels ook een podcast begonnen, waar bedrijven die personeel zoeken aan het woord komen of experts op het gebied van marketing worden geïnterviewd.

Geen software
Zijlstra houdt zijn bestaande activiteiten DRIIVN (een creatief online marketing- en socialmediabureau) en Boest voorlopig aan. Zodra de evenementenbranche weer uit het dal klimt, zet hij een deel van zijn werknemers weer voor dit bureau in.

De ambities met Cowboys blijven vooralsnog beperkt tot de Nederlandse markt. “Die we het beste kennen”, aldus Zijlstra. Daarnaast wil Cowboys zich ook in de toekomst hoofdzakelijk richten op marketing. “We worden geen vacaturesite die talent matcht.”

Want ook al heeft Wetemans Wonderkind achter zich gelaten, een platform dat slimme technologieën inzet om organisaties te helpen bij het werven van talent bestaat al. “We gaan geen software ontwikkelen”, belooft Zijlstra.

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#181).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond