Deel dit artikel
-

Semantische zoekmachine Facebook gevaar voor Google

Facebook opent de aanval op Google door de websites die Open Graph-API gebruiken, op te nemen in de zoekresultaten binnen het sociale netwerk. De sites worden geïndexeerd, niet zozeer op het aantal links, maar op basis van het aantal ‘likes’ dat ze krijgen.

De site All Facebook ontdekte dat in de zoekresultaten op de sociale netwerksite Tripadvisor.com werd getoond. Hiermee stapt Facebook officieel in de zoekmachinemarkt. Zaak dus voor uitgevers om hun sites klaar te maken voor Facebook-SEO.

De relevantie van een pagina in de zoekresultaten wordt afgelezen aan het aantal ‘likes’ dat een url meekrijgt van gebruikers. Het lijkt het begin te zijn van een sociaal semantische zoekmachine. Uiteindelijk is het goed mogeljik dat de ranking per gebruiker verschilt, afhankelijk van het persoonljike netwerk waar hij zich in bevindt. Website SearchEngineWatch spreekt al over tribal search.

Facebook lijkt af te stevenen op een heerschap van het sociale web. De ‘Open Graph‘ integreert externe sites in de zogenoemde ‘social graph’. De sites worden als het ware een object in de ‘graph’, waarmee gebruikers een connectie kunnen leggen tussen de site en Facebook. In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook.

De ‘like-knop’ geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen. Ook op de NU.nl zelf bijvoorbeeld staat hoeveel ‘likes’ een artikel mee krijgt van gebruikers. Bovendien kunnen merken en site-eigenaren hiervan profiteren door demografische data te verzamelen over bezoekers van hun site.

Deel dit bericht

1 Reactie

dennis

Ook op de NU.nl zelf bijvoorbeeld staat hoeveel 'likes' bijvoorbeeld een artikel mee krijgt van gebruikers.  interessante info

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond