Deel dit artikel
-

Senioren ‘bedrevener’ e-mailers dan Nederlandse jeugd

Als er iets is dat vijftigplussers fervent doen op internet dan is het e-mailen, blijkt uit specificaties van het Stir Establishment Survey 2006. Stir constateerde reeds dat ouderen de snelst stijgende groep internetters zijn en maakt het internetgedrag van die groep nu wat inzichtelijker.

Tachtig procent van de online vijftigplussers gebruikt het internet om te e-mailen, terwijl 78 procent van de jongeren aangeeft dat 'vaak' of 'af en toe' te doen. E-mailen is daarmee de voornaamste activiteit van ouderen, aldus specificaties die Stir voor Emerce aan het Establishment Survey onttrok. In de klassieke media beginnen uitgevers de groeiende groep senioren als interessante doelgroep te onderkennen. Op het web blijken ze lastig te 'vangen.'

De Stir-onderzoek toont aan dat senioren taakgericht aan de slag gaan en behalve met e-mail enigszins en soms ver achterlopen bij hun kleinkinderen. Gemiddeld doet tussen de 20 en 30 procent van de oudere internetter aan funsurfen, gamen, webwinkelen, chatten en videostreams bekijken. Bij jongeren liggen deze activiteiten tegen de 40 procent aan. Enkel internetbankieren scoort bij ouderen 62 procent en 'specifieke informatie zoeken' nog 80 procent, vergelijkbaar met het jeugdige gedrag.

Uit het eerder gepubliceerde Stir-gebruikersonderzoek bleek dat websurfen nu 11 procent van de medatijd van de Nederland claimt. Senioren brengen wekelijks 3,1 uur per week achter de computermonitor door, exact een uur meer dan een jaar geleden. Daarmee is het de snelst groeiende groep internetgebruikers.

Bron foto: gripped, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

7 Reacties

Fons Tuinstra

Er is een tweede, voor de senioren minder vleiende, verklaring mogelijk voor het verschil in e-mail gedrag. E-mail is relatief oude technologie, dat minder aansluit bij de levenswijze van jongeren. Hier in China, waar internet volstrekt wordt gedomineerd door de jongeren, is e-mail nooit goed van de grond gekomen en sommige internetters hebben niet eens een e-mail adres. Wat ze wel hebben zijn IM-accounts: MSN doet het erg goed en een Chinees bedrijf QQ claimt 200 miljoen accounts te hebben, maar dan het aantal internetgebruikers in China. Waarom? Omdat IM sneller en directer is. Je praat meteen met de andere partij, die ook gedwongen is meteen te reageren. E-mail dat duurt soms dagen voordat je een reactie krijgt en als je het naar Chinese jongeren stuurt komt er vaak helemaal niks.

Thijs van Halteren

Op Vijftigplusser(url) merken we dat Ouderen vaak met een digitale 'achterstand' binnenkomen, maar zich in razendsnel tempo weten aan te passen. Dit is nou juist waarom wij ons niet al te veel aantrekken van marketingonderzoek. Wij hebben gemerkt dat als wij behoefte creen deze doelgroep zich aanpast en er gebruik van maakt. Betutteling en onderschatting zijn in mijn optiek de grootste fouten die je bij het benaderen van deze doelgroep kunt maken.

Vink

Omdat de jeugd hun eigen Nederlandse taal niet goed kan typen en de ouderen wel!

TK

Ik ben het eens met Fons, email is zakelijk en traag (net als de babyboomers). Je vrienden skype, msn of sms je.

Ernst

@ TK, Je zakelijke relaties e-mail je … Hoeveel VK's zijn er denk je? 

Ernst

@ Fons, Daar in China, moeten ze nog veel meer leren … Succes verder met je stage … en als het zolang duurt voordat je een reactie krijgt is het wellicht goed om je af te vragen waarom dat jou nou juist overkomt …?

Edward Laauwen

Het was toch al bekend dat e-mail duidelijk op z'n retour was? De enorme hoeveelheid spam die iedere actieve Internetter dagelijks in z'n mailbox vindt heeft ertoe geleid dat e-mail al jaren geleden z'n koppositie in inter-persoonlijke communicatie is kwijtgeraakt. Ook voor zakelijke interactie winnen andere vormen steeds meer aan populariteit. Dat e-mail nog steeds zo populair is in bedrijfs-communicatie zegt meer over het gebrek aan innovatie in bedrijfscultuur dan over e-mail. Een goed voorbeeld van het gebrek aan ontwikkeling bij bedrijven is de fax. Het ding was in 1994 al volledig achterhaald, maar zelfs nu nog, bijna 13 jaar later, zijn er nog veel bedrijven die belangrijke activiteiten via de fax doen. Vodaphone doet z'n best in haar spotjes om de werknemers mobiel te krijgen, maar tele-werken wordt nog steeds niet geaccepteerd. Dagelijks 2 uur in de file staan is blijkbaar leuker en effecienter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond