Deel dit artikel
-

‘Shake-out loopt ten einde’

De 'slechte' marktplaatsen zijn afgevallen of overgenomen. De grotere, door de eigen industrie gesteunde partijen lijken goede kansen te maken. Maar waar zitten de echte winnaars?

Zwartkijkerij in de business-to-business branche is helemaal niet nodig. Handel op het internet is er nu eenmaal, en zal niet verdwijnen, zegt Pierre Yves Cros, de executive vice president voor b-to-b van Cap Gemini Ernst & Young. Oké, er vallen veel marktplaatsen weg, maar dat is niet meer dan logisch in een nieuw marktsegment. Cros volgt de zogenaamde Gartner-curve, en volgens die curve komt de handel binnenkort in een opgaande lijn terecht.

"Volgens de curve zijn we nu op het dieptepunt van de markt. De shake-out loopt ten einde, de businessmodellen die overleven komen nu naar voren." Aan de ene kant zijn dat de allergrootste marktplaatsen die nu bekend zijn, en die bovendien gesteund worden vanuit de eigen industrie, zegt Cros. Die steun is onontbeerlijk en zelfs doorslaggevend voor succes, zo lijkt het. De overlevers hebben namelijk niet zomaar vrij spel: zij kijken nog aan tegen een onaantrekkelijk businessmodel voor de leveranciers. Hun prijs, en dus de marge, wordt immers gedrukt. Daarnaast wordt er op marktplaatsen veelal samengewerkt met de concurrentie, wat vaak leidt tot elkaar aanstaren en wachten tot een ander het initiatief neemt.

Ook willen marktplaatsen vaak te veel; de achterliggende techniek kan nog niet alle wensen van de board verwerken. Covisint (auto-industrie) wordt door Cros wel gerekend tot de winnaars. Want: "De back up is heel sterk. Toen Jürgen Schrempp (DaimlerChrysler) te horen kreeg dat hij geen commitment toonde, heeft hij gelijk miljarden in Covisint gestoken." In de chemische industrie is de winnaar ook wel aan te wijzen: "Dat is Elemica. De chemische spelers hebben eerst de kunst afgekeken bij dotcommers als Chematch en Chemdex, en nu proberen ze het zelf. De anderen hebben het nakijken, want de grote spelers komen niet meer bij hen. Het creëren van de toekomst in b-to-b is nu aan giganten als Ford, Boeing en Sony."

Overblijvers

In de visie van Cros betekent dat dat het aantal open marktplaatsen in de wereld zal dalen tot onder de tachtig. "Dat is al door velen voorspeld, en het is waar. Binnen niet al te lange tijd zullen we op dat punt zijn aanbeland." Wat gebeurt er dan met die honderden bedrijven die het geprobeerd hebben? Die verdwijnen gewoon? Cros: "Voor een groot deel wel, maar voor anderen is wellicht ook een andere rol weggelegd. Ik denk dat veel dotcoms zullen fungeren als service providers voor de overblijvers."

Daarnaast wordt de private marktplaats – een handelsplek opgezet door één bedrijf, waarop leveranciers en partners worden aangesloten – meer gemeengoed. Enerzijds omdat bedrijven daar efficiëntie zien, anderzijds omdat grote bedrijven ook wel eens vrij spel willen hebben. "Je moet je voorstellen dat grote, open marktplaatsen een gevoelige politiek kennen. Alle partners willen meepraten, en dagelijkse beslissingen nemen daardoor veel tijd. Ook de budgetten worden beperkt door de spelers. Daarom zetten velen daarnaast een private marktplaats op, al was het alleen maar om de verschillen te leren kennen."

Een shake-out in deze markt zal er niet echt komen, denkt Cros. "De privé marktplaatsen zijn voorbehouden aan de echt dominante spelers, die voldoende partners hebben. Kleintjes zullen hier niet eens aan beginnen."

grafiek

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond