Shazam gaat voor Europese tv-adverteerder
Het commerciële team van Shazam is bezig de grote adverteerders in Europa voor zich te winnen. De mobiele app wil dé verbindende commerciële schakel worden tussen tv-reclame en mobiel internet.
Een gebruikersbestand van meer dan driehonderd miljoen mensen is een goed begin om een deel van de Europese reclamemarkt naar zich toe te trekken. Shazam blijkt sinds enkele maanden actief evangeliewerk te verrichten met adverteerders als Nissan, Schweppers, Nespresso, SFR, Vodafone, eBay, Toyota, BMW en Renault. Hun showcases moeten fungeren als inspiratie voor anderen.
Het lijkt erop dat het van oorsprong Engelse bedrijf zich voorlopig stort op drie taalgebieden: Duits, Engeland en Frans. Bij bewezen succes zijn kleinere taalgebieden eenvoudig bij te schakelen.
Vorige maand publiceerde Shazam de wervende video ‘Shazam Ad Sales Showreel_Europe’. De titel geeft het doel duidelijk weer: adverteerders op een miljardenmarkt strikken.
Het technologiebedrijf werkt bij mediabureaus, creatieven en adverteerders met zijn product Shazam for TV. Daarbij wordt geluid uit de tv-commercial gekoppeld aan de database van Shazam. De tv-kijker ziet tijdens de reclame een icoon dat hem erop wijst dat de luisterapp kan gebruiken. Zodra het geluid is herkend door de second screen-app wordt de kijker doorgestuurd naar een mobiele landingspagina met daarop een prijsvraag, actie, spelletje of andere incentive.
Om dit product door te ontwikkelen, werd onlangs Daniel Danker aangetrokken als Chief Product Officer. Hij was bij de BBC verantwoordelijk voor de strategie achter iPlayer en de Red Button-producten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Tjeerd Kooij
Ik vraag me sterk af of consumenten hierin geinteresseerd zijn en dit dus zullen gaan doen. In het begin als gimmick wellicht wel …
Govaert Plesman
Eens met Tjeerd. Ik denk dat er vooral kansen liggen voor Shazam om een synchrone opzet te kiezen tussen TV en digital. De algoritmes van Shazam gebruiken om realtime tv commercials te herkennen en exact tegelijk met RTB adverteren op second screen. Juist in de tv reclameblokken komen de second screens op schoot. Daar wil je dan zitten met je uiting. Die link zou ik eerder leggen.
Tjeerd Kooij
Zeker een heel interessante toepassing. Alleen waarom zou ik als consument deze applicatie op de achtergrond laten draaien? Het zorgt er in ieder geval voor dat mijn batterij twee keer zo snel op gaat …